Boek: P.J. Tracy - Levend aas

Na een lange periode van rust en het oplossen van cold cases mogen de rechercheurs eindelijk weer eens op pad voor een nieuwe zaak. Rechercheur Rolseth denkt na het vinden van het gewassen en van schone kleren voorzien lijk, van de bejaarde man Morey Gilbert op een andere plaats dan plaats delict, dat het een uitgemaakte zaak is. De weduwe heeft het gedaan. Daar is rechercheur Magozzi nog niet zo zeker van. Het zal een lastige zaak worden; een slachtoffer zonder vijanden die als heilige te boek staat in de omgeving. Als er nog meer moorden worden gepleegd op aardige bejaarde burgers, moet men op zoek naar een aanknopingspunt. Hierbij wordt de hulp ingeroepen van Grace MacBride, de hoofdpersoon uit het boek "Engelenmoord". Nog voordat de FBI de zaak overneemt hopen ze de zaak op te lossen. Maar de oplossing in deze zaak is werkelijk bizar te noemen. Men stuit op tegen geheimen en duistere verledens. Zijn mensen die wij zien als goed wel zo goed of is niet alles wat het lijkt? Het wordt een zaak die verschillende zaken met elkaar verbindt en ook cold cases uit het verleden oplost.

Levend aas heeft een plot dat ik uiteindelijk niet verwachtte. Zelfs toen het eigenlijke verhaal al afgelopen leek te zijn en de zaak opgelost leek, gebeurde er nog iets wat mijn begrip te boven ging. En toch was het zo logisch, achteraf gezien. Vanaf het begin houdt het boek je in zijn greep. Zit er in de eerste instantie nog wat flauwe humor; later wordt het zo spannend dat je het boek niet zomaar weglegt. Pas op het laatst begin je als lezer te begrijpen wie de dader is. Het is eigenlijk niet eerder zo goed uit het verhaal te halen. Maar met het vinden van dader is het verhaal nog niet afgelopen. De schrijvers weten na de eerste opluchting de spanning er goed in te houden. Het boek is verdeeld in vrij korte hoofdstukken. De schrijvers hebben ieder hoofdstuk gebruikt om een verhaal te doen van een karakter, een moord of de zoektocht van de rechercheurs naar de oplossing.

Het boek leest lekker weg, maar wat ik achteraf tegenkwam over hun eerste boek "Engelenmoord" geldt ook voor dit boek: "Lees dit boek alleen in bed als je de volgende morgen niets te doen hebt". Toen ik het boek bijna uit had, werd het nog even spannend. Ik kon het niet wegleggen, dus voor het slapen gaan toch maar even uitgelezen en dat heb ik geweten. Wat dat betreft is het boek zeker wel een aanrader voor de thrillerfans.

P.J. Tracy is het pseudoniem voor moeder Patricia Lambert en haar dochter Traci. Met hun eerste thriller "Engelenmoord" hebben ze inmiddels verschillende prijzen gewonnen waaronder de Anthony-, Barry-, en Gumshoe Award.

Uitgever: Van Holkema & Warendorf ISBN: 90 269 8365 4 Pagina's: 312