CD: ID&T Classics - The megamixes II

Voordat ik begon met het reviewen van deze CD zat ik nog met een vraag in mijn hoofd. Wat is tegenwoordig nog een dance-classic en voor wie maak je zo'n soort CD? Zelf ben ik pas 22 jaar, en voor mij staan er wel veel classics op. Maar is dat ook het geval voor iemand van een jaartje of 35 of 16? Gezien de tracklist van deze CD zal iemand van 35 jaar denk ik behoorlijk aan zijn trekken komen en zal iemand van 16 jaar sowieso deze CD niet kopen tenzij hij of zij echt van dance-classics houdt.

Op elke CD staan 47 nummers die in elkaar overlopen. CD1 begint bijvoorbeeld met Back To Life van Soul II Soul. Dit nummer zal zich prima thuis voelen op deze CD. Aangezien het om een mix-CD gaat, duren alle nummers maar ongeveer anderhalve minuut en lopen ze bijna naadloos over in de volgende track. Dat geldt in ieder geval voor de eerste vijf nummers. De overgang tussen Luve 4 luve en Break 4 love is niet echt een overgang te noemen. Het nummer wordt gewoon afgekapt en gaat over in de volgende track. Ongeveer halverwege de CD kom ik alweer de eerste "niet-classic" tegen. Ik weet niet of het bij jullie onder een classic valt, maar Horney '98 van Mousse T valt bij mij zeker niet onder een dance-classic. Ook dit nummer wordt weer gewoon afgebroken en loopt door in Let the beat hit 'em. Het duurt niet echt lang voordat ik nog een aantal "niet-classic" tracks tegenkom op de eerste CD. Sing it back en Music sounds better with you zijn zeker wel lekkere nummers maar vallen net zoals Horny '98 compleet buiten de rest van de tracklist als het gaat om de echte classics. En natuurlijk zijn het niet allemaal club-klassiekers want richting het einde van de eerste CD kom je Bring it on down van Wild child experience tegen.

Het wordt tijd om CD2 eens tevoorschijn te toveren en om te kijken of er dit keer net zoveel Tiësto-tracks op staan als op de vorige versie van deze CD. De CD begint in ieder geval hoopgevend met Dreamer van Livin' Joy. In tegenstelling tot de eerste CD begint het hier eigelijk al meteen met de rare overgang tussen tracks. Iets wat heel erg zonde is want je vindt op deze CD wel klassiekers zoals Nine is Classic, Needin 'U en I'm Alive. Tegen het einde van deze CD kom ik weer een aantal meer recente nummers tegen. Het is toch zonde dat je op een classic-CD gewoon alweer een Tiësto-nummer tegenkomt. Hij mag dan wel de beste DJ in de wereld zijn volgens velen, maar nog niet een DJ met een echte klassieker. Theme from norefjell staat dan ook aan het einde van CD2. Het valt wel op dat naarmate je verder op de CD komt, je meer eigen recente nummers tegenkomt. Want na Theme from norefjell, zie ik ook een The launch van DJ Jean op de tracklist komen.

Zelf heb ik beide versies van de CD in huis liggen en ik kan je vertellen dat de laatste een stuk beter in elkaar zit dan de eerste. Op de vorige kwam ik namelijk nog meer recente nummers tegen. Het zijn er nu ook nog een aantal, een stuk minder dan eerst. Het mixen van de nummers vind ik daarintegen op de eerste versie van deze serie veel beter. Op deze CD kom ik hele rare en onbegrijpelijke overgangen tegen, die je eigenlijk niet eens overgangen zou mogen noemen. Het lijkt namelijk wel of er gewoon een schuif is dicht gegooid en de andere is open gegooid. Niettemin zitten er heel lekkere nummers op deze CD, en zal hij zeker in de smaak vallen bij de meeste classics-liefhebbers. Voor hen dus zeker een "must have" CDtje.

Artiest overige. Titel ID&T Classics The megamixes II Label ID&T/ universal Release datum 26.02.2005
Genre dance

1 Soul II Soul - Back To Live