Evenement: Nintendo E3 Games preview

Paper Mario 2

Aan het einde van de Nintendo 64 kwam er nog een game uit die een beetje onopgemerkt is gebleven omdat een groot deel al was overgestapt op de huidige generatie; Paper Mario. Paper Mario was het officieuze vervolg op Super Mario RPG die op de SNES verscheen.
In Paper Mario speel je als platte (papieren) Mario in een semi 3D wereld. Het ziet er enorm cool uit en het is grafisch echt goed uitgewerkt. Je speelt als het ware een platform / adventure / RPG game; je ontmoet allemaal (Nintendo) characters en er komt een hoop gespring en geren in voor. De gevechten zijn dan weer turnbased, als een RPG, je hebt bijv. hitpoints, flower points (soort van magic) en defend. De humor is weer prima, Nintendo neemt zichzelf lekker in de maling, en vooral de oudere Nintendo gamer, die vanaf de NES meedoet, zal de humor zeker kunnen waarderen. Het enige dat ik hoop is dat er genoeg variatie in zit, want ik vond het eerste deel van Paper Mario (N64) op een gegeven moment erg eentonig en saai worden.

Pikmin 2

De meest originele GameCube titel uit de begintijd krijgt eindelijk een vervolg! Pikmin 2 is vooral meer van hetzelfde, maar dan beter, mooier, moeilijker, gevarieerder en vooral zonder tijdslimiet! Er zijn meer Pikmin en er is een leuke multiplayer mode toegevoegd waarbij je tegen of met elkaar kan spelen. Grappig feitje is dat sommige grote vijanden kindertjes hebben en als je dan de moeder doodt volgen de kleintjes je voortaan en kun je ze ook inzetten voor allerhande klusjes. De gameplay die deel 1 zo goed maakte is helemaal behouden, maar nu dus met meer diepgang.

Resident Evil 4

Na de remake en deeltje nul slaat dit deel van de Resident Evil serie een compleet andere weg in; de camera hangt nu achter de hoofdpersoon. Hierdoor speelt het veel makkelijker dan de eerste delen. Een andere grote verandering is de afwezigheid van zombies, je vijanden zijn dit keer “gewone” mensen, maar ze zijn wel net zo bloeddorstig en gevaarlijk als de zombies uit de eerdere delen. Misschien zelfs gevaarlijker, aangezien ze een flinke intelligentie-boost hebben gekregen; ze achtervolgen je veel actiever, klimmen door ramen heen, springen over hekjes en gebruiken voorwerpen uit de omgeving. De algehele sfeer is erg duister en beangstigend, je hebt constant het gevoel dat er iets ergs staat te gebeuren. Dit is dus nog wel hetzelfde als in de eerdere delen!
Wie overigens na het spelen van Resident Evil 4 nog steeds zegt dat de GameCube een console voor kinderen is moet met spoed opgenomen worden in een kliniek, want het spel is echt gruwelijk, grof en bloederig.

Starfox 2

Nu Rare bij Microsoft zit, en zij dus niet het vervolg op Starfox Adventures kunnen maken, is de development van Starfox 2 in handen van Namco. Starfox 2 is verder ook geen vervolg op Starfox Adventures, maar een compleet andere game. Het enige dat overeenkomt zijn de characters. Eigenlijk is Starfox 2 de echte opvolger van Starfox 64, vliegen, rijden, schieten, actie. Naast de singleplayer is er een multiplayer mode waarin je elkaar te voet of in een tank met allerhande wapens te lijf kunt gaan.
Het is best leuk om te spelen, maar dit is samen met Geist wel de meest teleurstellende titel die er te zien was. Ook hier zijn de graphics helemaal niet zo geweldig als de GameCube aankan. Het ziet er wat houterig en simpel uit. Een beetje zonde.

Tales of Symphonia

Na Skies of Arcadia de tweede échte RPG op de GameCube. In Japan was het al een groot succes en gelukkig komt ToS dus ook naar Europa! De graphics zijn cell-shaded (net als Zelda Windwaker dus) en de teksten zijn gesproken. De battles zijn niet random, wat betekent dat je de vijand dus op je scherm ziet lopen en je hem dus kan ontwijken als je geen zin hebt om te vechten. Besluit je om een gevecht aan te gaan zal dit gebeuren in realtime, je knalt er een zooi combo’s uit en probeert zo de vijand uit te schakelen. Ik heb het helaas niet lang genoeg gespeeld om alle opties van het vechten uit te kunnen testen, maar ik verwacht dat je kunt schakelen tussen je characters en dat je ook verschillende aanvalstactieken kunt selecteren. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit!

Timesplitters 3: Future Perfect

Het derde deel in de Timesplitter reeks hoopt het succes van deeltje 2 te evenaren, of zelfs te overtreffen. Dat dit niet zo makkelijk zal gaan lijkt me duidelijk, TS2 kreeg overal enorm veel lof.
Wat ik van deel 3 gezien en gespeeld heb nu belooft gelukkig veel goeds, het ziet er goed uit, de characters hebben een redelijke AI en er is heel veel van de omgeving te gebruiken. Op een gegeven moment liep ik een kamer binnen en mijn vijand gooide een tafel om en sprong daarachter voor beschutting. Het enige dat ik niet fijn vond was de veel te gevoelige besturing, maar dat is waarschijnlijk in te stellen in de besturingsopties.

Viewtiful Joe 2

Dé verrassing van 2003 was Viewtiful Joe, met zijn vreemde maar toffe graphics en zijn moeilijkheidsgraad werd hij enthousiast ontvangen. Helaas was het niet een geweldig kassucces, het was te vreemd voor de meeste gamers.
Nu komt deel 2 er dus aan, en Capcom heeft er een extra character in gedaan, Sylvie (de vriendin van Joe) en nu is het mogelijk het spel in co-op te spelen. Buiten deze verandering is het vooral meer van hetzelfde, maar dat is niet zo heel erg, want VJ is erg tof.

WWE: Day of Reckoning

Tja, worstelen is hier niet echt populair, en ik kende deze game ook niet. Toch maar even gespeeld, en ik kan je zeggen dat het nog best leuk is ook. Het ziet er ook erg realistisch uit. Feit blijft wel dat worstelen je ding moet zijn, omdat het anders heel snel gaat vervelen. Geef mij maar een gewone vechtgame.