Game Review: FIFA 2004

Carrière & Meer
Zoals in bijna iedere EA sport game van dit jaar, heeft ook FIFA 2004 de carrière optie. Dit houdt in dat je vijf jaar de tijd hebt om bepaalde doelen te bereiken in het spel. Het is op zich een leuke optie, maar ook niet meer dan dat. Wat wel mijn volledige steun heeft, is de manier waarop dode-spelsituaties zijn aangepast voor de nieuwe versie. Je kunt per profiel aangeven welke scenario's jij wilt uitvoeren. Zo heb je de keus om bijvoorbeeld de bal naar de 1e of 2e paal te schieten of schiet je hem gewoon op doel bij een vrije trap. Doordat de optie training ook weer terug is, heb je alle tijd om deze momenten in alle rust te oefenen.

Ook de vrije trap waarbij de bal richting doel gaat werkt iets anders. En tot mijn grote verbazing, zijn de keepers soms overdreven goed bij deze situaties. Iets waar we in Nederland wel heel erg blij mee zijn, is het feit dat we onze eigen competitie weer terug hebben.

Online Voetballen
Het grootste pluspunt wat FIFA dit jaar heeft, is dat je de mogelijkheid hebt, op de PS2, om het op te nemen tegen andere mensen in de online omgeving van EA. Ik had nog een mooi netwerk configuratiebestand van oude games op mijn memorycard staan, dus was een kwestie van connecten en online spelen. Jammer genoeg, was dit niet het geval. EA spellen geven namelijk problemen met DNAS (beveiliging systeem van Sony) als je probeert online te komen, als je achter een router zit.

Door de Sony helpdesk te bellen was dit probleem snel verholpen en kon ik online. Online is alles goed geregeld. Ik heb geen last van gehad van haperingen en de buddy list werkt perfect! Je kunt kiezen of je meteen wilt spelen of je gaat naar een chatroom waarbij je specifiek iemand kunt uitdagen. Ook is er de optie om een eigen toernooi te beginnen of om je bij die van een ander aan te sluiten. Rankings worden automatisch bijgehouden en je kunt één EA account gebruiken, voor al je EA games, die tot nu toe online zijn.