CD Review: Groeten uit Maaiveld - Acda en de Munnik

Ik hou van jou
Ik was vergeten
Mis ik mij
Slaapliedje
Heel soms
*Hidden track*

Ik keek al een tijdje in grote spanning uit naar de nieuwe cd. Benieuwd hoe het zou klinken, en ook een beetje bang dat ik het misschien niet mooi zou vinden. De vorige cd's vond ik namelijk vooral heel erg goed omdat de liedjes zo mooi simpel waren. Dat je uren kon luisteren naar de mooie teksten, de samenzang, de grapjes. Juist de eenvoud maakten deze cd's voor mij zo mooi. Ik was dan ook vooral bang dat dit veranderd zou zijn, dat het nieuwe album vol zou staan met potentiële top 40 hits, die de mooie luisterliedjes verdrongen hadden.

Bij het horen van de eerste single die enkele weken geleden uitkwam, Ren Lenny ren, werd mijn angst al wat minder. Als dit gezellige liedje met, als je nog eens luistert, erg mooie tekst een afspiegeling was van de hele cd, dan zat het wel goed. Alleen de titel van het liedje...zelfs als je het in je hoofd probeert mee te zingen breek je je tong er zowat over.

Toen de cd hier op de deurmat viel kon ik haast niet wachten om te gaan luisteren. Al bij de eerste klanken van de openings en tevens titeltrack Groeten uit Maaiveld, was ik verkocht. De unieke samenzang tussen Acda en de Munnik komt in dit liedje erg goed tot zijn recht. Enigszins melodramatisch, je moet er van houden, maar zo ontzettend mooi om lekker naar te luisteren.

Een van de onroerendste liedjes is Welkom terug. Geheel gezongen door Acda, met waar nodig een snik in zijn stem. Een heel klein liedje, waar met name de verliefden onder ons waarschijnlijk uren naar kunnen luisteren. Mooi in zijn eenvoud.

Bij het verder beluisteren van de cd, viel me op dat er niet veel liedjes zijn waarin Acda en de Munnik samen zingen. Het zijn toch erg veel solo's. Aan de ene kant jammer, ik vind ze samen beter, maar de liedjes zelf worden er niet minder op.

De luisterliedjes waar ik zo van hou zijn ruimschoots vertegenwoordigd, maar ook de feelgood-liedjes zijn aanwezig. Ren Lenny ren was er al een, en ook Mis ik mij ligt vrolijk in het gehoor. Vrolijke liedjes met een inhoud, Acda en de Munnik zijn niet vergeten waar zij op muzikaal gebied mee zijn doorgebroken. Ook de mondharmonica is uiteraard weer aanwezig, wat de Acda en de Munnik-sound compleet maakt.

Al met al overheersen de rustige liedjes, wat Groeten uit Maaiveld tot een echte luistercd maakt. De teksten zijn het beluisteren meer dan waard, ze hebben vaak wat weg van een gedicht. Liefde, leven en dood en de dagelijkse dingen, alles komt voorbij. Ik mis alleen soms een beetje de vrolijke noot, die op de vorige cd's toch iets duidelijker aanwezig was.

Voor mij geld dat ik de cd's van Acda en de Munnik naarmate ik ze vaker luister steeds beter ga vinden. De komende weken hou ik Groeten uit Maaiveld dan ook in mijn cdspeler, al was het maar om te proberen Ren Lenny ren mee te zingen zonder mijn tong te breken.

Een hele mooie cd die de echte fan niet mag missen. Niet altijd even vrolijk, en misschien niet zoveel potentiële hits, maar wel muziek die recht uit het hart lijkt te komen. De teksten zijn vaak ingenieus en ontzettend puur. Wat ik zelf wel erg jammer vind is de massale aanwezigheid van solo's, en daarmee samenhangend de geringe aanwezigheid van liedjes waarin de heren samen hun kunsten vertonen.

Met dank aan Sony Music. Voor meer Acda en de Munnik kijk je op www.acdaendemunnik.nl