Not a Hero
Ik probeer het elke beurs weer: op een stand naar iemand toe lopen waar geen drommen mensen omheen staan, in de hoop dat wat hij of zij heeft te bieden zo’n onontdekt pareltje is. Op de booth van Devolver Digital tijdens gamescom kwam ik zo terecht bij gamestudio Roll7 met hun game Not a Hero.
Not a Hero gaat mee op een indiehype die snel in populariteit groeit: de terugkeer van de 8-bitgame. In deze game ben je een man die opdracht krijgt om de Russische maffia uit te roeien. Die opdracht krijg je van een wezen dat zich BunnyLord noemt. BunnyLord wil namelijk graag burgemeester van de stad worden en de maffia staat hem daarbij in de weg.
De setting is, zoals je mag verwachten van een 8-bitgame, simpel. Het speelt zich voornamelijk in flatgebouwen af. Elke verdieping heeft een aantal verschillende tegenstanders die je moet neerschieten. De truc zit hem hierbij in een bijzondere technologie die de game omtovert van 2D naar 2 1/4D. Door op Y of pijltje omhoog te drukken drukt de hoofdpersoon zich tegen de muur aan, waardoor hij niet geraakt kan worden door kogels. Helaas ben je hier niet uniek in, want je tegenstanders kunnen dat ook.
Tot zover klinkt het simpel, maar dat is het zeker niet. Je hebt namelijk wel een ongelimiteerde hoeveelheid kogels, maar die zitten per acht in je wapen. Je zult dus vaak en vooral op tijd moeten herladen. Daarnaast komen de tegenstanders ook nog eens op je afgelopen, wat betekent dat je niet heel veel geduld kunt uitoefenen.
Onderweg kom je verschillende powerups tegen die de game naast een extra dimensie ook een geweldige humor geven. Zo kun je bijvoorbeeld kogels die een tijdje heen en weer stuiteren tussen de muren, handgranaten en molotovcocktails oppakken, maar de meest geweldige vond ik toch wel een exploderende kat (kitty kitty bang bang) die naar de vijand loopt om vervolgens bizar veel schade aan te richten.
Not a Hero is een game die bij een hoop mensen te boek staat als run-and-gun, maar persoonlijk vind ik deze benaming niet kloppen. Het spel kent een moeilijkheidsgraad die ervoor zorgt dat je het niet redt als je als Rambo door het level rent. Je zult veel geduld moeten hebben en vooral veel gebruik moeten maken van het coversysteem. Als ik het al een naam zou geven, zou het meer hide-and-shoot zijn.
Toegegeven, de terugkeer in het 8-bitgenre moet je liggen. Als het je ligt, is Not a Hero echt een spel dat je in de gaten moet gaan houden. Niet alleen het beeld, maar ook de soundtrack geeft een onvervalst jaren 80-90-gevoel. Het is ook veel lastiger dan je zou verwachten. Timing is essentieel en je zult de levels vaak meerdere keren moeten overdoen om het eind te halen. Ik kan in ieder geval concluderen dat ik afgelopen gamescom weer geluk had. Ik had weer zo’n pareltje ontdekt.
Not a Hero komt in het eerste kwartaal van 2015 uit op pc, PlayStation 4 en PlayStation Vita.