Sunset Overdrive

Neem een zombie-apocalyps, een open wereld, een shooter en een hack and slash-game, gooi het in een pan, giet er een flinke dosis absurditeit over en je hebt Insomniac Games’ spel Sunset Overdrive. In een handsoff-demo op Gamescom mocht ik kijken of het wat wordt.

In Sunset Overdrive draait het om frisdrankfabrikant Fizzco. Zij hebben een nieuwe energiedrank uitgebracht die op niet geheel legale manier door de gezondheidskeuring heen is gekomen. Het eindeffect hiervan is dat de hele stad is omgetoverd in zombie-achtige wezens. Als speler ben jij een van de weinige mensen die het drankje niet op heeft en het moet opnemen tegen de monsters.

In Sunset Overdrive is het belangrijkste de lucht. Nou ja, niet zozeer de lucht, maar vooral het niet op de grond lopen. Het hele spel is er op gemaakt dat je het beste af bent als je je op de daken begeeft. Overal in de wereld vind je ook kabels en draden die je als ziplines kunt gebruiken om je door de stad te bewegen. Als je badass bent kun je het ook op de grond tegen de hordes monsters opnemen, maar het is een stuk toffer in de lucht.

 

Er is overigens nog een heel goede reden om vooral overal over heen te zoeven in plaats van over de grond te dwalen. Hoe stijlvoller je door het level heen gaat, hoe meer geld je in het level verdient. Dit kun je weer gebruiken om nieuwe kleren en wapens te kopen. Ook vul je een speciale stijlmeter, die een speciale superaanval vrijspeelt als de meter is gevuld.

Naast de hoofdpersoon, die je overigens volledig naar eigen inzicht kunt samenstellen aan het begin van het spel, zijn er nog meer groepjes mensen die het drankje niet op hebben. Gedurende het spel kom je tot de ontdekking dat je deze groepen nodig hebt en zul je meerdere missies voor hen moeten voltooien om hun vertrouwen te winnen.

Niet alleen uit het verhaal en de dialogen blijkt de absurde humor die in het spel verwerkt zit. Ook de wapens zijn van een niveau dat voor sommigen platter dan een dubbeltje is. Het beste voorbeeld dat ik te zien kreeg in de presentatie was een geweer met de briljante naam TNTeddy. Zoals de naam al doet vermoeden schiet dit geweer teddyberen af waar staven dynamiet omheen getaped zijn.

 

Ik heb het spel helaas nog niet zelf kunnen en mogen spelen, maar wat ik er van zag gaf mij niet het idee dat de gameplay gemaakt is om het gamers zo moeilijk mogelijk te maken. Het komt op mij vooral over als een spel waar je heel veel lol aan gaat beleven. De presentatie op Gamescom heeft wel bijgedragen aan mijn besef van de ontwikkeling die de game heeft gemaakt. Hoe meer ik er van zie, hoe interessanter ik de game ga vinden. Dit zou wel eens een systemselller kunnen gaan worden voor Xbox One.

Sunset Overdrive komt 28 oktober exclusief naar Xbox One.