WWE 2K15

Het was een van de afspraken op Gamescom waar ik toch wel erg naar uitkeek: een presentatie over WWE 2K15. Wetend wat 2K Sports voor briljants weet neer te zetten met de NBA 2K-serie, plus het feit dat ze het nu niet half afgemaakt in handen hebben gekregen, was ik erg benieuwd wat ervan is gemaakt. Je kunt dan ook mijn teleurstelling indenken toen ik deze zin hoorde vijf minuten voor mijn afspraak: "WWE? Oh, die presentatie is gecancelled."

Gelukkig hadden ze bij 2K wel een paar demopods staan waar ik mijn tijd kon besteden aan een echte hands-on in plaats van een presentatie. Helaas kon ik alleen een no holds barred match spelen (voor de niet-worstelkenners: een alles-kan-alles-mag-wedstrijd) met de keus uit slechts vier personages. Geen hele vette worst dus, maar ik ken de serie al sinds 2000 dus ik koos Randy Orton tegen Goldust en ging ervoor.

Zoals te verwachten valt, ziet het er op current-gen allemaal grafisch top uit. Nu weet ik van vorige WWE-games dat de ene worstelaar beter leek op het origineel dan de andere, maar deze twee zagen er wel heel goed uit. Voor de rest lijkt het publiek nog altijd een generiek geprogrammeerd clubje mensen. Nu hoor ik jullie denken "Stefan, wat zeur je nou over het publiek?", maar bij WWE in het echt is het publiek een heel wezenlijke sfeermakende factor, wat ik toch wel graag zou terug zien in de games.

 

Qua controls ook geen spannende verrassingen. Alles was nog precies zoals ik het van WWE 2K14 in mijn hoofd had zitten. Hier hoef je dus geen nieuwe combinaties voor uit je hoofd te leren. Helaas is tot mijn verbazing de grote ergernis van het vorige deel - het counteren - ook nog steeds hetzelfde. Praktisch onmogelijk dus. Als de AI eenmaal in een reeks moves zit, kom je er bijna niet meer uit. In een half uur spelen heb ik welgeteld drie counters op tijd kunnen maken. Voor de rest was het een kwestie van hopen dat de tegenstander een keer te lang blijft taunten om vervolgens zo snel mogelijk de ring uit te gaan.

Nu ben ik me bewust van het feit dat ik maar een fractie van het spel heb gezien, maar wat ik zag stemde niet tot tevredenheid. Mogelijk dat de gamemodi nog wat goed maken, want dat deed WWE ’13 met de Attitude Era-modus in ieder geval wel. Het zou ook zomaar kunnen dat de game nog een work in progress is, maar twee maanden voor release mag ik hopen dat ze geen grote dingen meer hoeven te doen. Om een kort verhaal nog korter te maken, mijn eerste blik op WWE 2K15 geeft mij nog geen lekker gevoel. Ik hoop van ganser harte dat de volledige game dit gevoel bij me weghaalt.

WWE 2K15 komt 31 oktober uit op PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.