Max: The Curse of Brotherhood
Max: The Curse of Brotherhood werd aangekondigd tijdens de E3-presentatie van Xbox One en is de spirituele opvolger van Max and the Magic Marker. Op de gamescom was de game speelbaar aanwezig en konden we alvast een goede krijgen.
De game draait om het personage Max die opzoek gaat naar zijn kleine broertje dat door toedoen van Max ontvoerd is door een monster. Max heeft hier natuurlijk gelijk spijt van en springt door dezelfde poort heen als waardoor het monster was ontsnapt. In de vreemde wereld waar Max terechtkomt moet hij zien te overleven met een 'magic marker' als enige wapen.
Tijdens mijn speelsessie viel mij op dat de game met name grafisch erg gedetailleerd is en bijna cinematisch aanvoelt. De game wordt in 2,5D weergegeven en de camera draait goed mee in de mooie, levendige wereld en brengt zo de verschillende situaties goed in beeld, wat alleen maar bijdraagt aan het cinematische gevoel. Grafisch gezien zit het dus wel goed met Max.
Eén van de levels die ik kon spelen heette de 'The Crossing', een woestijnachtig dorpje met verschillende houten bouwwerken. Omdat dit één van de eerste levels van de game is, heb je nog maar één type magie die je kunt gebruiken. Met deze magie kun je speciale stukken grond laten groeien en bewerken. Zo moet je om over een ravijn heen te komen een stuk plant langer maken. Hierdoor kun je de sprong,die anders onmogelijk was, net wel halen. Ook moet je kleine bergjes omhoog laten komen om op een bepaald platform te kunnen springen. In latere levels zul je onder andere ook de waterstroming en vuur kunnen beïnvloeden.
Wat de game goed doet, is dat niet alle voorwerpen even voor de hand liggend zijn. Zo moet je in The Crossing een kratje zoeken dat je nodig hebt om net iets hoger te kunnen springen, maar dat kratje is niet zoals in vele andere games aan het glimmen of een iets andere kleur; nee, het is geïntegreerd in het level waardoor je echt even moet zoeken naar dat speciale onderdeel van de houten stijger dat je kunt vastpakken en verslepen.
De puzzels in de demo waren eigenlijk wel net iets te simpel om echt te kunnen overtuigen. De ontwikkelaar wilde wel benadrukken dat je in met name de latere levels, waarin je meerdere soorten magie moet combineren en timing van belang is, op verschillende momenten van tevoren behoorlijk tactisch moet nadenken om verder te kunnen en je niet zomaar even snel door een level heen kunt rennen en springen.
De mooie graphics en het leuke creatieve aspect van Max: The Curse of Brotherhood hebben mij positief verrast. De platformelementen in combinatie met de puzzels die je met verschillende soorten magie moet oplossen spraken mij ook erg aan. Als de ontwikkelaar Press Play de belofte dat de latere levels pittiger worden weet waar te maken, dan kun we ons verheugen op een bijzonder leuke platformer.