For Honour

Op de E3 2015 kreeg ik de mogelijkheid om een eerste blik te werpen op de net aangekondigde game For Honour. Waar de meeste games tegenwoordig draaien zo veel mogelijk explosies en gevechten met geweren, herinnert een klein team van Ubisoft Montreal ons eraan dat vechten met een bijl en zwaard minstens zo intens kunnen zijn.

For Honour

For Honor draait in de basis om drie facties: de samoerai van The Chosen, de Vikingen van de Warborn en de ridders van The Legion. Elke factie heeft zijn eigen vechtstijl tijdens de gevechten. Helaas konden we alleen met de ridders spelen, maar elke factie en gevechtsstijl speelt in principe op dezelfde manier. Tijdens een korte tutorial laat men zijn hoe de game gespeeld moet worden en wat hierbij belangrijk is: hier ligt met name de focus op de plaatsing/houding tijdens het aanvallen en, wellicht nog belangrijker, tijdens het verdedigen. Zwaarden kunnen in drie posities gehouden worden; boven het hoofd van de vechter of aan weerszijden. Als de tegenstander tijdens een aanval zijn of haar zwaard echter aan dezelfde kant vasthoudt, wordt je aanval automatisch gecounterd. Dit resulteert in een interessant schouwspel wat je wellicht een dodelijke variant van papier-steen-schaar kunt noemen. Zodra je een tegenstander drie keer hebt geraakt, kun je ter voldoening een executie uitvoeren, wat net dat beetje extra voldoening geeft na een gevecht. Een bijkomend aspect tijdens gevechten is dat als je in de minderheid bent -zeg twee tegen een-, je vrijwel kansloos bent, want je kunt maar één aanval tegelijk blokkeren. Dus kun je je maar beter uit de voeten maken. Hopelijk vinden ze bij Ubisoft hier nog iets op. Zodat je in ieder geval wel een, al is het maar een kleine, kans maakt.

For Honour

In de demo was slechts één modus speelbaar, genaamd Dominion. Deze modus kennen we in essentie al uit veel andere competitieve multi-player games. In deze modus vecht je in twee teams van vier tegen vier om drie bepaalde punten op kaart te veroveren. Hoe meer punten je verovert, des te meer punten je verzamelt. Natuurlijk levert ook het doden van vijanden extra punten op. Tijdens de veldslag draait het niet alleen maar om het omleggen van je menselijke tegenstanders. Er lopen namelijk ook een groot aantal NPC’s rond die op elkaar in staan te maaien. En hoewel deze tijdens een gevecht met een speler nog geen deuk in een pakje zachte boter slaan, leveren ze wel punten op. Want naast de regulaire punten krijg je voor het verslaan van vijanden (hetzij, NPC’s en/of andere spelers) ook individuele punten die je kunt gebruiken voor speciale aanvallen, zoals katapulten die grote rotsblokken schieten op een door jou gespecificeerde plek of een pijlenregen.

For Honour

Het team dat als eerst 1.000 punten bereikt, heeft de mogelijkheid om de strijd winnend af te sluiten. Want zodra een team 1.000 punten heeft behaald, krijgt het andere team een perma death. Dit betekent dat wanneer je iemand van het verliezende team neermaait, deze niet meer respawnt. Maar ook al heeft een team 1.000 punten, houdt dit echter niet in dat ze automatisch zomaar even winnen. Het andere team heeft namelijk ook nog steeds de mogelijkheid om ook de 1.000 punten te behalen en alsnog te winnen. Wat er tijdens mijn match gebeurde, was zelfs nog leuker om te zien; Het winnende team moest nog maar één tegenstander omleggen, maar deze was zo handig (of had gewoon heel veel geluk) om een gebied terug te winnen en er eigenhandig voor te zorgen dat de punten van het “winnende” team onder de 1.000 punten zakte. Dit resulteerde in een respawn van zijn teamleden, waardoor hij vervolgens met zijn teruggekeerde teamleden als nog de match won.

For Honour zal ook een single-player bevatten, maar hier werd nog niets over losgelaten. Het is in ieder geval goed om te zien dat er ontwikkelaars zijn die eens iets anders durven te doen met multi-player games. Het zwaardvechten, en met name het tactische element tijdens gevechten, zorgen ervoor dat de For Honour-game zich onderscheidt van de rest. De game ziet er daarnaast ook schitterend uit en ook als was het op sommige momenten erg druk op het scherm, er was geen framedrop te bespeuren. Voor gamers die wel houden van een competitieve multi-player en eens iets anders willen dan een shooter of fantasy-achtige game, is dit er zeker een om in de gaten te houden. En zeg nou zelf, wat is er toffer dan om met grote Vikingen een paar samoerais naar Walhalla te sturen?