Gigantic

Toen ik op E3 Gigantic voorgeschoteld kreeg, wist ik niet wat ik kon verwachten. Alles wat ik eerder van deze game had gezien, deed me in de kern denken aan een MOBA, in de zin van de spelers vechten tegen een ander team en elke personage heeft zijn of haar unieke vaardigheden. In plaats daarvan werd ik verrast door deze game, want op een of andere manier is het ontwikkelaar Motiga gelukt een MOBA en third-person-shoorter te combineren. Wat een zeer interessante game oplevert.

Gigamtic

In Gigantic speel je in van teams vijf tegen vijf. Waarbij het doel is om diverse punten op de map over te nemen. Hierdoor krijgt de Guardian – ieder team heeft een eigen groot monster, Guardian genaamd – van jouw team meer energie en op het moment dat deze volledig opgeladen is valt jouw Guardian die van de tegenstander aan en wordt deze tijdelijk kwetsbaar. Vervolgens moet je met je team gaan inhakken op deze Guardian en wanneer het een team lukt om drie keer een Guardian te verslaan heb je gewonnen. Je kun ook de Guardian aanvallen wanneer deze niet kwetsbaar is. Echter kun je dan alleen energie stelen voor je eigen Guardian en deze sterker maken, maar een Guardian vecht ook terug. Dus dit is wellicht niet de meest handige tactiek.

Gigantic

Het level dat ik speelde, had veel diversiteit en bestond uit een combinatie van smalle gangen, tunnels en een grote open ruimte die aan elkaar verbonden waren. Deze opzet is bewust zo gekozen om alle personages goed tot hun recht te laten komen, wat de balans van de game te goede moet komen. Wat mij echter wel opviel is dat, ondanks deze variëteit in de level opbouw, de meeste actie steeds in het midden plaatsvond en je noodgedwongen steeds die kant weer op moest. Dit zorgde ervoor dat ik voornamelijk in soortgelijke ranged gevechten - met andere ranged klasse - belandde en ik de variatie een beetje begon te missen. Geen groot probleem, maar ik hoop dat ze dit aanpassen zodat mensen ook gedwongen worden om de hele map te gebruiken.

Het personage dat ik had gekozen, was een vos met een pijl en boog, Voden genaamd. Dit personage heeft namelijk goede ranged aanvallen, maar ook een healing vaardigheid. En ook al lijkt deze combinatie sterk: tegenstanders hebben genoeg vaardigheden om snel dichtbij te komen. Dus ondanks mijn wendbare vos had ik nooit het gevoel dat ik over-powered was.

Gigantic

Ook heeft elke personage een 'Skill Tree'. Hoe beter je het doet, des te meer punten je krijgt en je je vaardigheden kunt uitbreiden. Je kunt ook gebruik van 'Summoning Circles' - deze moet je wel eerst veroveren voordat je ze kunt gebruiken. Hiermee kun je een extra NPC-personage als een Healer of Warrior met je meenemen. Je merkt ook hier weer dat Motiga - ondanks het third-person-shoorter uiterlijk - goed gekeken heeft naar MOBA-games.

De leuke art-style en diversiteit in gameplay hebben in het half uurtje dat ik heb kunnen spelen ervoor gezorgd dat ik deze game zeker nauwlettender ga volgen komende tijd. Motiga heeft tevens bevestigd dat Gigantic cross-platform games tussen Windows 10 en Xbox One zal ondersteunen, maar dit is optioneel. Je hoeft dus als Xbox-speler het niet op te nemen tegen een pc-speler als je dat niet wilt.

Gigantic wordt free-to-play maar helaas is er nog geen release date bekend. Wel is er vanaf augustus een bèta, welke beschikt over tenminste zestien speelbare personages en twee maps.