Moet er na 2026 een gunstige fiscale regeling blijven voor elektrisch rijden?

Momenteel zijn volledige elektrische voertuigen (EV) vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Dit vervalt in 2026. Bezitters van EV moeten dan de volledige MRB betalen, ook over het gewicht van hun accu's (zo'n 300 tot 600 kg). Het demissionaire kabinet wil een gewichtscorrectie gaan invoeren voor EV, is dat terecht?

Elektrisch rijden ( Foto-Pixabay)
Elektrisch rijden ( Foto-Pixabay)

Naast auto's ouder dan veertig jaar zijn ook volledig elektrische voertuigen en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) momenteel vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze maatregel is ingesteld door de Rijksoverheid om de aanschaf van elektrische voertuigen te bevorderen.

Hoewel oorspronkelijk aangekondigd werd dat deze regeling tot en met 2020 van kracht zou zijn, is uiteindelijk besloten dat de MRB-vrijstelling geldig blijft tot en met 2024. Deze verlenging geldt tevens voor de korting op Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) bij de aanschaf van een elektrische auto.

Vanaf 2025 moeten ook bezitters van een elektrische auto motorrijtuigenbelasting gaan betalen, weliswaar eerst een gereduceerd tarief van 25%. In 2026 vervalt alle korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's.

Voor plug-in hybrides met een uitstoot van max 50 gram CO2 per kilometer geldt er in 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en vanaf 2026 moet het volledige tarief betaald worden.

Onlangs werd bekend dat Den Haag van plan is om een gunstige MRB-regeling in te voeren voor elektrische auto's.  Aangezien elektrische auto's zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen met een verbrandingsmotor door hun accupakket, zouden zij te maken krijgen met hogere belasting-tarieven, wat een e-car minder aantrekkelijk maakt. Het demissionaire kabinet zou gunstiger MRB-tarieven voor elektrische auto's willen regelen door een gewichtscorrectie voor de batterijen mogelijk te maken.

786 stemmen , laatste: 24-04-2024, 20:44