Huismerken steeds populairder in supermarkten

Nog nooit waren er zo veel huismerkproducten te vinden in de winkels. Zowel Albert Heijn als Jumbo bieden tegenwoordig ongeveer 10.000 huismerkproducten aan. Deze producten zijn verantwoordelijk voor bijna dertig procent van de totale omzet in supermarkten, volgens marktonderzoeker Circana.

Het gaat hierbij om supermarktketens die zowel huismerken als A-merken aanbieden. De cijfers zijn exclusief Lidl en Aldi, aangezien zij voornamelijk hun eigen merken verkopen. Circana verklaart de stijging van het aantal huismerken door de hoge inflatie, waardoor veel consumenten overstappen op de goedkopere huismerken.

De prijsverschillen kunnen aanzienlijk zijn. Hier zijn een paar willekeurige voorbeelden: een pak pannenkoekmix van het huismerk Dirk kost 74 cent, terwijl een vergelijkbaar pak van het merk Koopmans €1,19 kost. Voor knakworsten van het huismerk Plus betaalt de klant €1,49, terwijl die van het merk Unox €2,29 kosten. Koffiemelk van het huismerk AH kost 99 cent, terwijl koffiemelk van het merk Friesche Vlag €1,59 kost. En dan hebben we nog een potje doperwtjes: het huismerk van Jumbo kost 99 cent, terwijl de variant van Hak €2,23 kost.