Handhavingsverzoek om 'herinneringsbrief' Postcode Loterij
Naar aanleiding van klachten op social media gaat de Consumentenbond een handhavingsverzoek indienen bij de Kansspelautoriteit (KSA) over de ‘herinneringsbrief’ die de Postcode Loterij begin januari stuurde. De brief, die reclame bevatte, leidde tot boze reacties omdat hij sterk op een betalingsherinnering lijkt.
Op social media klaagden ontvangers van de brief massaal dat ze op het verkeerde been waren gezet en onnodig waren geschrokken. Op de geadresseerde witte envelop stond op de voorzijde alleen ‘herinnering’, waardoor veel consumenten dachten dat het om een onbetaalde rekening ging. Vervolgens bleek dat het een mailing van de Postcode Loterij betrof, waarin gevraagd werd het lotnummer uit een eerdere brief van de loterij te activeren. Misleidend en ongepast, vindt de Consumentenbond.
Eftelingtickets
Drie jaar geleden, in 2015, diende de Consumentenbond ook een handhavingsverzoek in bij de KSA vanwege een reclamebrief van de BankGiro Loterij die gratis Eftelingtickets leek te bevatten. Dit leidde ertoe dat de Goede Doelen Loterijen (waaronder de Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de Vrienden Loterij) een jaar lang hun reclamepost hebben voorgelegd aan de KSA voordat die werd verstuurd. De Consumentenbond verwacht dat de KSA ook nu passende maatregelen zal nemen.
Bedankt voor je reactie, Atame. We vinden het erg vervelend dat deze brief bij sommige mensen niet goed is gevallen. De Postcode Loterij heeft eerder deze maand een brief verstuurd over een persoonlijk lotnummer dat we hebben gereserveerd voor (mogelijke) deelnemers. De brief 1/2
— Postcode Loterij (@PostcodeLoterij) 15 januari 2018
die we nu hebben verstuurd is een herinnering dat zij deze loten nog steeds kunnen activeren. Als dat niet gewenst is, dan gaat het aanbod over. Hoe dan ook betreuren we ieder misverstand en nemen we de reacties ter harte. ^Rico 2/2
— Postcode Loterij (@PostcodeLoterij) 15 januari 2018