Tweede succesvolle test met Hyperloop One
Hyperloop One heeft voor de tweede keer een succesvolle test uitgevoerd. Dit keer werd een snelheid van 310 kilometer per uur bereikt over een stuk van vijfhonderd meter, zo hebben de makers woensdag bekendgemaakt.
De test werd gedaan in een tunnelbuis in de woestijn bij Las Vegas. De capsule ging flink sneller dan de eerste keer toen een snelheid van ruim 100 kilometer per uur werd gehaald. Toen werd echter vooral het vacuümsysteem getest.
Hyperloop One werkt aan een zogeheten hyperloop, een vacuümbuis waar een capsule op hoge snelheid doorheen moet schieten. Het is een idee van Elon Musk, de man achter PayPal, SpaceX en Tesla. Uiteindelijk moet de capsule meer dan duizend kilometer per uur gaan waardoor in de toekomst passagiers simpel en snel kunnen worden verplaatst.
Tweede succesvolle test met Hyperloop One (Foto: BuzzT)
Maar hiermee ga je 't natuurlijk niet winnen, want dit gelooft niemand
Tja sorry, maar soms moet ook ik even van de computer weglopen om iets anders te doen.
Net als nu eigenlijk, ben doodop, duik m;n nest in...
Toedels
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Jongen: hogesnelheidstreinen, vliegtuigen... allemaal zeer succesvol toegepast in Europa, beide met hoge topsnelheid (vliegtuigen zelfs ongeveer dezelfde topsnelheid als de Hyperloop), beide met comfortabele acceleratie zonder dat je "door de acceleratie verpletterd wordt".
Geef nou gewoon toe dat je even niet wist waar je het over had, en fout zat.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Slaap lekker MC
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
It's a measure of the soul.
"Floris is gewoon de Djeez van politieke halve waarheden en desinformatie" - Mensen_doe_rustig
Laten we dan eens een bestaand voorbeeld nemen, de Maglev in Shanghai.
Die gaat in 2 minuten van 0 naar 350 km/h. Ik heb zelf een paar maal in die trein gezeten (waar ook grootmoeders, zwangeren en kinderen in zitten) en werd nooit in m'n stoel gedrukt (laat staan verpletterd) bij het accelereren.
Let trouwens op - het traject dat deze maglev aflegt is ongeveer 30 km lang - en die gaat zelfs op dat relatief korte stukje het grootste gedeelte van de tijd op topsnelheid, 431 km/h.
Dat zou betekenen in 6 minuten naar 1000 km/h. In die tijd zou je dan 50 kilometer afleggen. Als je dan ook in 6 minuten remt kun je nog steeds 50 km op topsnelheid op een traject van slechts 150 kilometer.
Ga je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Berlijn kun je dus al 900 kilometer op topsnelheid.
En voor normale mensen (inclusief oma's en zwangeren) kan de acceleratie echt wel een stuk hoger liggen.
Dus zet jezelf gewoon niet langer voor gek en geef gewoon toe dat je onzin uit zat te kramen.
Hyperloop is leuk voor langere afstanden, zonder tussenstops.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Maar Amsterdam -> Rotterdam, kan je denk ik beter gewoon met de trein doen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
De hyperloop zal ook geen vervoermiddel worden als een bus of trein waar je zomaar even in stapt met je OV kaart, maar richting een vliegtuig met alle veiligheidschecks.
Als je gewoon wat verder nadenkt dan alleen de snelheid waarmee de hyperloop potentieel kan dan kom ik tot de conclussie dat de hyperloop voor afstanden onder de pak em beet 100km niet praktisch is.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
En nogmaals, de hyperloop is leuk voor lange afstanden, ik twijfel aan het praktische nut voor de korte afstanden.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Je zegt het zelf.
Die maglev trein doet er 2 minuten over om de top van 400km/u te halen, 2 minuten.
Dat is een heel andere orde dan 1000km/u in 30 seconden.
En voor de tigduuzenste keer, Hyperloop is leuk voor de lange afstand, op de korte afstand lijkt mij het onpraktisch,,,,,
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Is het je misschien opgevallen dat iedereen, maar dan ook echt iedereen, in deze thread het niet met je eens is?
Je zegt ook iedere keer wat anders om je er maar weer uit te wurmen.
Nu is het weer "leuk voor de lange afstand", eerst was het nog "je kunt binnen de EU nooit op die snelheid komen". Ik toon je aan dat je dat met gemak kunt, zelfs op een relatief kort traject van 150 km, en zelfs met acceleratie die momenteel al commercieel in gebruik is (en zeg er duidelijk bij dat het veel sneller kan zonder dat mensen er noemenswaardige problemen aan ondervinden).
Zelfs met maglev acceleratie doe je dan Eindhoven - Amsterdam in een kwartier. Lijkt me een behoorlijke winst ten opzichte van nu. Amterdam - Berlijn doe je met maglev acceleratie in minder dan een uur. Amsterdam - Parijs in een half uur.
Enkele pareltjes die gewoon pertinent onzin zijn:
Lulkoek Maar zeg eens eerlijk dan, denk jij echt als je van 0 tot 1000 in 30 seconden accelereert dat je dan verpletterd wordt?
Zeg eens eerijk, jij denkt dus dat je doodgaat als er van 0 tot 1000 km/h in 30 seconden accelereert?
En jij denkt dat je op het traject Amsterdam - Eindhoven (om maar niet te spreken over Amsterdam - Madrid) de 1000 km/h niet kunt bereiken voordat je op plaats van bestemming bent?
Een boeing 777 gaat van 0 tot 100 km/h in ongeveer 6 seconden. Vergelijkbaar met mijn auto. Denk je nou echt dat er geen kinderen van 5 meemogen in dat ding? Of dat je zowat verpletterd wordt als die opstijgt?
Dus jij gelooft dat ferrari's ook geleverd worden met drukpak, zuurstofmasker en alleen aan mensen die fysiek in topconditie zijn geleverd worden?
Komop zeg zet jezelf toch niet zo voor aap.
Mijn fout, geef ik grif toe, Berlijn en Parijs liggen wat verder weg dan ik in gedachte had
(Parijs, ach.. da's toch nog geen 200km....... ehm... ok blijkt iets verder te liggen >_< )
Maar ik heb het niet alleen over de acceleratie, misschien ben ik daar te onduidelijk over geweest.
De hyperloop wordt nooit een systeem als een trein of bus waar je zomaar in kan stappen om het kwartier.
Je zou het dan meer met een vliegtuig kunnen vergelijken, reserveren, inchecken die hele reut.
En dan ben je snel al weer een hoop tijdwinst kwijt.
Daarom ook ten treure uit, voor lange afstanden leuk, niet voor korte afstanden.
Maar leuk dat je het ergens hierboven wel met me eens was, al zei je het niet, dat je je moeke, kind en hoogzwangere vrouw niet wilt blootstellen aan 1,13g versnelling.
En dat je het met me eens bent dat de hyperloop langzaam op snelheid moet komen voor een comfortabele acceleratie.
Wat ik wel al vanaf het begin zeg.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Ik weet niet of dat zo is. Die maglev bijvoorbeeld moet je wel door een poortje enzo maar dat gaat allemaal heel snel en die treinen gaan iedere 15 minuten en daar kun je gewoon in de volgende stappen.
Er is niemand die beweerde dat het handig is om die hyperloop van Rotterdam naar Den Haag ofzo te nemen.
En misschien niet aan 1.13g (mijn voorbeeld van 30 seconden is trouwens slechts 0.97g) maar zeker wel aan 0,5g, dus in 1 minuut op 1000 km/h.
Overdrijven helpt meestal een punt duidelijk te maken
Die maglev wel, maar dat kan je vergelijken met een gewone trein.
De Hyperloop is een vacuum gezogen buis systeem, met luchtsluizen, vacuumpomp systemen etc etc, die opent niet even de deuren, iedereen instappen, deuren dicht en gaan met die banaan.
Alles tot 0,5g aan acceleratie wordt als 'comfortabel' gezien las ik ergens.
(ondertussen zoveel gelezen dat ik niet alles meer terug kan vinden)..
En idd van 0-1000 in 60 seconden kan, de vraag is, wat is de afstand die je dan al hebt afgelegd?
(dat moet iemand anders berekenen want zo goed ben ik niet met cijfertjes
Als dat meer is dan de helft van de af te leggen afstand behaal je nooit de topsnelheid voordat je weer moet beginnen met afremmen, decelereren kost meer tijd dan acelereren..
Maar ik had het over de praktische applicatie, het is verzand in het acelereren van dat ding, maar ik doelde ook op alles eromheen.
Als ik kijk naar de HSL lijn met een top van 350km/u.... die haalt het nergens in Nederland.. die blijft onder de 300 hangen omdat de afstanden zo kort zijn.
En datzelfde zie ik dus ook gebeuren bij de hyperloop, leuk voor lange afstanden, maar ik twijfel over het praktische nut op de korte afstanden.
Dan zie ik liever dat ze een maglev/monorail systeem aanleggen, lijkt mij ook vele malen veiliger en goedkoper.
Je zal maar vast komen te zitten in een vacuum getrokken buis met een lek in de trein
Mag je wel een ruimtepak aantrekken
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Als je van 0 tot 1000 gaat in 60 seconden is je gemiddelde snelheid 500 km/h en leg je dus de helft af: iets meer dan 8km.
Ik schreef dat al in een post hierboven ergens (zonder berekening verder).
Geen idee hoe duur dit systeem zou worden maar een maglev is ook niet echt goedkoop begreep ik.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken