Tweede succesvolle test met Hyperloop One
Hyperloop One heeft voor de tweede keer een succesvolle test uitgevoerd. Dit keer werd een snelheid van 310 kilometer per uur bereikt over een stuk van vijfhonderd meter, zo hebben de makers woensdag bekendgemaakt.
De test werd gedaan in een tunnelbuis in de woestijn bij Las Vegas. De capsule ging flink sneller dan de eerste keer toen een snelheid van ruim 100 kilometer per uur werd gehaald. Toen werd echter vooral het vacuümsysteem getest.
Hyperloop One werkt aan een zogeheten hyperloop, een vacuümbuis waar een capsule op hoge snelheid doorheen moet schieten. Het is een idee van Elon Musk, de man achter PayPal, SpaceX en Tesla. Uiteindelijk moet de capsule meer dan duizend kilometer per uur gaan waardoor in de toekomst passagiers simpel en snel kunnen worden verplaatst.
Tweede succesvolle test met Hyperloop One (Foto: BuzzT)
Leuk als je zo'n buis van de ene kant van de VS naar de andere kant kan leggen ofzo, maar voor korte afstanden, zoals binnen de EU is dat onhaalbaar, je zou door de acceleratie verpletterd worden, alleen als die langzaam naar de 1000 gaat overleef je dat, en dan ben je iig binnen de EU al de plaats van bestemming voordat je de topsnelheid hebt bereikt.
leuk project, maar of het praktisch is....
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Zo ingewikkeld is het niet.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
All aboard the hype
trainrloop...Een vliegtuig accelereerd maar langzaam, daarom ook kilometers aan startbaan.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Een fatsoenlijke sportauto gaat van 0-100km/h in ongeveer 3 seconden. En dat geeft je echt niet het gevoel dat je "verpletterd" wordt. Maar zelfs met die acceleratie kost het dus slechts 30 seconden om op 1000km/h te komen. Als je daar 15 van maakt is er nog steeds niks aan de hand volgens mij.
Test het uit in een auto, ga van 0 naar 100 in 5 seconden en je wordt helemaal plat gedrukt in je stoel, ga van 0 naar 100 in een minuut en je merkt niets.
Wil je met de hyperloop binnen Europa afstanden afleggen met een snelheid van 1000+ km/u zal dat ding heel snel moeten accelereren anders haal je de topsnelheid niet en ben je al waar je moet zijn voordat ie echt op stoom komt.
En anders pak je gewoon een vliegtuig, doe je er net zo lang over.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Stel, dat ding accelereert "langzaam" - zoals een sportauto. Dus na 30 seconden zit die op 1000 km/h
In die tijd heeft dat ding dan pakweg 4 kilometer afgelegd. Nog 146 te gaan.
Stel hij remt ook in 30 seconden. In die tijd doet hij nog eens 4km. Kan hij toch mooi 142 km op topsnelheid gaan.
Hoe moeilijk is het?????????
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Voor personen en mogelijk post is het wel degelijk interessant in een land als USA, met grote afstanden tussen grote steden. Inchecken en instappen in een vliegtuig is relatief veel gedoe, daarnaast zijn vliegtuigen zeer milieuvervuilend en geven potentieel veel overlast.
Die tunnels die geboord moeten worden duurt hartstikke lang voor die klaar zijn, gaat klauwen met geld kosten.
Bij zo'n lange tunnel kom je ongetwijfeld veel verschillende gesteentes tegen die voor problemen en vertraging kunnen zorgen.
Die tunnels zijn verder eenrichtingsverkeer en het duurt lang voor die vacuum zijn getrokken, 1 scheurtje (door bijv aardbeving) en 't hele systeem ligt plat.
En zoals hierboven ook gezegd, de capaciteit is klein, met de trein of vliegtuig kan sneller zijn dan met zo'n hyperloop.
Wat wordt de prijs van een kaartje, zodra dat duurder dan vliegtuig of trein wordt dan is 't klaar met het project.
Een gevechtsvliegtuig accelereerd van 0-1000 in 30 seconden, en hoe zit zo'n piloot ingepakt...
Drukpak, zuurstofmasker, speciale ademhalingsoefeningen, fysiek in top conditie.
We hebben het over een 'passagierstrein'....
Snap je mijn punt waarom de acceleratie laag moet blijven en waarom ik twijfel over het praktische nut van een hyperloop op relatief korte afstanden....
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Daarom zijn in bijvoorbeeld Spanje hogesnelheidstreinen ook succesvol.
PS: is het je eigenlijk teveel typwerk om lidwoorden voluit te schrijven of spuug je gewoon graag mensen in het gezicht?
Ik zei je al mijn auto doet 0-100 in 5.9 seconden laten we zeggen 6.
Met die acceleratie ben je in 1 minuut op 1000 km/h heb je 8km afgelegd van de 150 in het voorbeeldgeval.
Laten we 2 minuten nemen om te remmen, hup nog eens 16km.
Kun je toch 126km op topsnelheid. En ben je toch in 10.5 minuten van Eindhoven in Amsterdam.
En kijk nou eens hier:
https://en.wikipedia.org/(...)cars_by_acceleration
Dan zie je dat bijvoorbeeld een porsche 918 spyder van 0 naar 100 km/h gaat in 2.2 seconden. Jij wilt mij vertellen dat die auto sneller is dan een fighter plane, en dat je een speciale outfit aanmoet om in die auto te kunnen rijden?
Trouwens, bij gevechtsvliegtuigen heeft dat voornamelijk te maken met de verticale acceleratie. Dat speelt hier helemaal geen rol.
[ Bericht gewijzigd door Grimi op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:27 ]
'tuurlijk, er zitten nogal wat haken en ogen aan, maar dat hoort nou eenmaal bij innoveren.
edit:
reken het zelf uit
https://rechneronline.de/g-acceleration/
Van 0 tot 1000km/uur in 25sec levert een g-kracht van 1.13 op, volgens deze tool. Valt best mee.
[ Bericht gewijzigd door Floris_Stempel op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:29 ]
"Floris is gewoon de Djeez van politieke halve waarheden en desinformatie" - Mensen_doe_rustig
Maar goed volgens de BasOne's moet je dan een speciaal pak aan en een zuurstofmasker en weet ik wat niet.
En zijn ongelijk zal hij nooit toegeven dus vanaf nu reageert hij niet meer
Tegen die tijd ben je nog niet op bestemming.
1000 kmh = 277.7 m/s
277.7 / 9.81 = 28.3 seconden.
De afstand is dan: S= 0.5 a * t^2 (volgens: http://www.dummies.com/ed(...)ation-and-velocity/)
S= 0.5 * 9.81 * (28.3)^2
= 3928 m
~ 3.9 km
~ Net de stad uit.
Of om mijn part in 100 seconden als je het wat minder onaangenaam voor de passagiers wil maken.
maar dan nog: het gaat om grote afstanden, niet om kleine.
edit: ik zie nu dat al meer mensen Bas1 de grond in aan het stampen waren....
[ Bericht gewijzigd door Feestkabouter op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:42 ]
In een deel van het gebied waar ze boren komen bijv. geregeld kleine en grotere aardbevingen voor, wat doet dat met die buis?
Hoe ga je verzakkingen tegen? Hoe regel je dat die buis over de gehele lengte luchtdicht blijft?
En in het geval van een ongeluk, hoe evacueer je de buis?
De geluidsbarriere ligt trouwens op rond de 1200 km/h dus die kom je niet tegen als je tot 1000 km/h gaat.
De snelheid waarmee de geluidsbarriere doorbroken wordt is afhankelijk van de hoogte waarop je je in bevindt
Zo hebben ze bijvoorbeeld in Los Angeles ook een metro. Hoe doen ze dat? Hoe gaan ze verzakkingen tegen? Hoe evacueren ze?
Dit systeem is natuurlijk wat complexer - vandaar ook dat ze ermee testen zodat gekwalificeerde engineers deze vragen kunnen beantwoorden snap je?
In LA heb je ook te maken met gebouwen boven de grond die nog heel moeten blijven, daar moeten die tunnelgravers ook rekening mee houden, vooronderzoek dus.
Bij de aanleg van de metrolijnen in Amsterdam gaf dat destijds ook al problemen en vertraging (ondanks voorbereiding).
De Amerikaanse mentaliteit is wel heel anders dan die van de Nederlanders.
Nederlanders doen alles meer doordacht en houden rekening met doemscenario's, Amerikanen nemen weer vaker het initiatief en gaan ervoor, ook al weten ze dat ze kunnen falen, ze proberen het gewoon.
Amerikanen zijn een beetje Tele2: niet omdat 't moet maar omdat 't kan
Ik ging namelijk uit van het medium "lucht", zoals wij dat kennen. Dat gedraagt zich inderdaad anders, afhankelijk van de luchtdruk, en de dichtheid van de lucht. Die is op verscheidene hoogten anders.
Zoals je in mijn tweede post kunt aflezen, geef ik al aan dat het toepassen van een vacuum van een groot belang is. Overigens heeft het woord "vacuum" geen betrekking op een medium, enkel op de druk ván het medium.
Het vacuüm heeft wel degelijk betrekking op het medium waar die trein doorheen moet, namelijk (nagenoeg) geen. Het vacuüm heeft aan de andere idd geen enkel invloed op de lucht zelf, maar goed. Die's afwezig. Dat de buis vacuüm getrokken is en daardoor andere krachten ervaart, is voor de trein minder relevant.
Maar mag ik dan ook stellen dat jouw gebruik van het woord "medium" hoogstens op een capsule kan slaan, of op de natuurkundige staat "vacuum", en niet op een stof of substantie waar de capsule zich in bevindt, of die zich in het vacuum bevindt?
Het vacuüm (okee, onderdruk) pompen kost ook klauwen aan tijd en geld.
Technisch gezien heb je natuurlijk gelijk, in de situatie zoals deze geschetst is in de whitepaper.
Het stoplicht springt op groen, wat doe je?
A. Vol het gas intrappen en je jakkert van 0 naar 100 in 6 seconden.
B. Je trekt rustig op en je gaat op je gemak van 0 naar 100 in een minuutje.
Het is geen kwestie van kunnen, het is een passagierstrein met allerhande mensen erin.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
(ook de reden waarom je mij nooit in een achtbaan zult aantreffen
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
(ja ik weet dat dat onbetaalbaar is, maar je mag dromen
Hoe snel zit een huidige Intercity eigenlijk op 100 km/h? Laten we dat als uitgangspunt nemen voor de veiligheid, en dat dan toepassen op de hyperloop, maar dan 10 keer zo lang natuurijk omdat we naar 1000 moeten. Hetzelfde voor het afremmen bij de bestemming. Volgens mij zit je dan alsnog het overgrote deel van de reis op het maximum.
[ Bericht gewijzigd door Fleischmeister op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:12 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken