FOK!toen: Super Smash Bros.

Vijftien jaar geleden in, januari 1999, verscheen er een game voor Nintendo 64 waarin vrijwel alle bekende Nintendo-personages aanwezig waren. In Super Smash Bros. speelde je echter geen vrolijke platformer of spannend avontuur, maar mocht je de ander in elkaar meppen.

Een vechtgame met die schattige Nintendo-personages was natuurlijk een vreemde gewaarwording. Nintendo wordt over het algemeen toch wel gezien als kindvriendelijk en vechtgames vallen normaliter niet in die categorie. Nintendo zou Nintendo echter niet zijn als ze het niet toch voor alle leeftijden geschikt zouden maken.

In Smash Bros. wordt bijvoorbeeld geen bloed getoond en er gaat ook niemand dood. De personages hebben ook geen levensmeter zoals andere vechtgames, maar een schademeter. Deze meter toont in percentages hoeveel klappen je hebt gehad en hoe hoger het percentage, hoe gemakkelijker je van het speelveld geslagen kan worden. Dat is namelijk het doel van de game: de ander van het platform afslaan.

 
Screenshots uit de vorige eeuw hadden een lage resolutie

Als je eenmaal van het platform geslagen was hoefde dat overigens nog niet het einde te betekenen. Vaak kon je nog proberen terug te springen. Hierbij hadden verschillende personages verschillende eigenschappen. De zwaardere personages, zoals bijvoorbeeld Bowser, waren lastiger uit het veld te slaan, maar konden ook weer moeilijker terugkeren.

Naast het feit dat er niemand doodgaat en er geen bloed vloeit is ook de besturing gericht op spelers van elke leeftijd. Waar je in Street Fighter of Tekken soms met je duimen in de knoop raakt kent Smash Bros. een simpele besturing die ook nog eens voor elk personages nagenoeg hetzelfde is. Toch kent iedereen in de game zijn eigen aanvallen en zijn er verschillende unieke en minder unieke wapens te gebruiken.

Dat de formule een succes was blijkt uit de verkoopcijfers. In totaal gingen er wereldwijd meer dan vijf miljoen exemplaren van de game over de toonbank. In Amerika was de game het populairst, ruim 2,9 miljoen units kwamen in de handen van Amerikaanse gamers.

Na het succes van de eerste Smash Bros.-game verschenen er uiteraard ook vervolggames. Het tweede deel was Super Smash Bros. Melee voor Nintendo GameCube en voor Wii verscheen Super Smash Bros. Brawl. Welke van de drie games tot nu toe het beste is, is nog altijd voer voor discussie onder de fans. Qua verkoopcijfers is het in ieder geval Brawl met bijna 11 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. 

 
Links Melee, rechts Brawl

Dit jaar verschijnt het vierde deel uit de serie voor zowel Wii U als Nintendo 3DS. Op dit moment zijn er al een aantal personages onthuld voor die game, waaronder Mario, Donkey Kong, Link en nieuwkomer Mega Man. Voor het nieuwste deel krijgt Nintendo hulp van Namco Bandai voor de ontwikkeling van de game. Namco Bandai maakt zelf onder andere de Tekken-en Soul Calibur-vechtgames

Als afsluiter gaan we echter nog heel even terug naar 1999 met de originele Amerikaanse tv commercial voor Super Smash Bros. Zo maken ze die niet meer...