'Gedragscode voor verzekeraars moet aangescherpt'

De gedragscode voor verzekeraars is ingehaald door wetgeving en moet worden aangepast. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd rapport. De commissie die de naleving van de gedragscode in de verzekeringssector in de gaten houdt constateert wel dat de sector goed bezig is.

De 'governance principes' zijn twee jaar geleden ingevoerd door de verzekeraars zelf. Onder de code hebben zij beloofd de klant meer centraal te stellen. Ook zijn er beloftes gemaakt over bonusbeleid, risicomanagement en functioneren van de raad van bestuur.

De Nederlandse regering heeft de sector sindsdien echter al strengere regels opgelegd. De code moet daarom vernieuwd worden, meent de Commissie Governance Principes Verzekeraars. In de vernieuwing moet meer aandacht worden gegeven aan gedrag en cultuur en zaken als deskundigheid en naleving.

De commissie constateert in het rapport dat de verzekeraars wel 'serieus aan de slag' zijn gegaan met de implementatie van de gedragscode. Er wordt met 'inzet en enthousiasme' aan gewerkt.

Verzekeraars moeten echter meer naar buiten treden met hun toegenomen pogingen om hun gedrag te verbeteren. Daarmee moet 'een signaal worden afgegeven aan consumenten en stakeholders dat het de sector menens is'.

De commissie sluit hierbij aan bij collega's die de soortgelijke Code Banken in de gaten houden. Die meldden dinsdag dat banken goed bezig zijn, maar dat onvoldoende vertellen aan hun klanten.