Beter OV eist permanente brandwacht

Een tweede brandmelding vandaag in de Schipholtunnel is met bijbehorende vertraging aanleiding voor de Maatschappij voor Beter OV  om maatregelen te eisen die de afhandelingstijd van een vals alarm terug brengen tot een minimum. Reizigers moesten rekening houden met een extra reistijd van een uur, maar het treinverkeer kon na ruim een halfuur weer worden opgestart, meldt de NS.

In de ochtend was het ook al raak in de Schipholtunnel. Toen was er een vertraging van drie kwartier omdat een machinist rook had gezien. De brandweer kon echter geen brand vinden, waarna het treinverkeer weer werd opgestart. Naar verluidt ging dat om bouwstof. Rond Schiphol vonden dit weekeinde werkzaamheden aan het spoor plaats.

Een woordvoerder van spoorbeheerder Prorail bevestigde dat het in beide gevallen loos alarm was. Het verkeer in de Schipholtunnel ligt vaker plat door brandmeldingen. Prorail gaat kijken of de afstelling van de rookmelders 'niet anders moet', zo bevestigde de spoorbeheerder na berichtgeving hierover in Het Parool.

Mogelijk komt er een nieuw alarmsysteem. "Wat er vandaag is gebeurd versterkt nog eens ons plan om dit nog eens te doorlopen", zegt hij. De woordvoerder benadrukt wel dat veiligheid voor alles gaat. "We moeten het zekere voor het onzekere nemen, maar je wilt niet dat dit gebeurd", aldus Prorail.

Reizigersclub Voor Beter OV eist dat op het treinstation van Schiphol een permanente brandwacht wordt ingericht, van waaruit brandweerlieden snel kunnen bekijken of een brand- of rookmelding wel of geen loos alarm is. Het streven moet zijn om bij loos alarm het treinverkeer van en naar Schiphol binnen een kwartier weer op te starten.

Nu leidt een brand- of rookmelding keer op keer tot soms urenlange stremmingen. Dit steeds maar weer langdurig buiten dienst stellen van de spoorwegtunnel onder de Luchthaven Schiphol moet afgelopen zijn, vindt Voor Beter OV. De reizigersorganisatie is het eens met het voorzichtige beleid dat wordt gevoerd -het kan immers gaan om mensenlevens- maar wil dat de stremmingsduur bij vals alarm fors wordt verkort. Het ter plaatse stationeren van brandwachten kan daarbij helpen.

Daarnaast dient het functioneren van brand- en rookmelders in de tunnel te verbeteren, zodat er geen vals alarm meer voorkomt. Ook dient de tunnel beter te worden schoongehouden: nu lijkt ronddwarrelend stof in de tunnel erg op rook, waardoor mensen begrijpelijkerwijs alarm slaan.

De slechte bereikbaarheid van Schiphol en omstreken kan niet voortduren. Naast overlast, voor zowel bezoekers als doorgaande reizigers, leidt de slechte bereikbaarheid van Schiphol ook tot economische schade. Op deze manier kan het OV zijn belangrijke rol voor duurzaamheid, bereikbaarheid en economie niet waarmaken, vindt Voor Beter OV.