'Te weinig techniekles op basisschool'

Basisschoolleerlingen krijgen te weinig les in natuurkunde en techniek. Uit een peiling van Cito blijkt dat meer dan de helft van de kinderen in groep 8 te weinig kennis over de vakken heeft.

Van de leerlingen haalt 21 procent het niveau voor techniek dat volgens experts gewenst is. Bij natuurkunde is dat 42 procent. Zo zouden veel kinderen afhaken bij het toepassen van het hefboomprincipe. Ook weten ze te weinig over de werking van tandwielen en snaren, zegt het Cito.

Hoewel de kennis tekortschiet, hebben leerlingen in vergelijking met 2002 wel minder tijd nodig voor het oplossen van praktische opdrachten. Leraren zeggen minder vaak problemen te hebben met een gebrek aan geschikt materiaal voor proefjes.

Scholen kunnen sinds 2001 deelnemen met een speciaal lesprogramma voor techniek en natuurkunde. Zo'n dertig procent van de leraren van groep 6 en 7 en 36 procent van de achtstegroepers doen daar aan mee. Volgens het Cito zijn geen verschillen te merken tussen scholen die wel en niet meedoen.