ProRail: Oplossing spoorproblemen kost jaren

De aanhoudende problemen op het spoor zijn niet op korte termijn verholpen. Er is zeker een aantal jaar nodig voor verbeteringen. Dat zegt Marion Gout, vanaf maandag de nieuwe baas van spoorbeheerder ProRail in een interview met NRC Handelsblad. "Ik kan niet ineens van niveau brons naar niveau goud gaan."

Volgens Gout heeft ProRail in het verleden te veel beloftes gedaan die het niet waar kon maken. Ze noemt de spotjes dat het spoor winterklaar zou zijn 'heel onverstandig'. "En gevaarlijk ook nog eens, als je dat niet 100 procent hebt geverifieerd, geoefend en getraind." Ze wil wel beloven dat mensen op tijd worden geïnformeerd bij calamiteiten.

De van defensie afkomstige saneerder Gout hoopt het imago van ProRail te verbeteren door de verwachtingen te temperen. "Beloof niet te veel, want dat blijft vervelend voor al die medewerkers. Je ziet dat het goede teniet wordt gedaan als op een cruciaal onderdeel gefaald wordt."

Hoewel de voorganger van Gout, Bert Klerk, het verwijt kreeg dat de reizigers niet genoeg centraal stonden, richt ook Gout zich niet in de eerste plaats op de reiziger. "Het gaat altijd via de vervoerders. Reizigers zijn een gedeelte van het bestaansrecht van ons product, naast, ik blijf het zeggen, het goederenvervoer."


ProRail is het spoor bijster (Foto: Novum)