THQ 'niet uit op stoppen tweedehandsmarkt'

De CEO van THQ Brian Farrell heeft in een interview met het Britse tijdschrift MCV gezegd dat de ontwikkelaar niet als doel heeft om de tweedehandsmarkt uit te roeien. Hij meldt dat het 'te belangrijk voor de consumenten is en het bedrijf rekening houdt met het beheren van de gamescollectie.'

Brian Farrell heeft in het verleden verschillende opmerkingen gemaakt over deze kwestie. Hij vindt dat in het bijzonder ontwikkelaars en uitgevers mede moeten mogen bepalen over hoe de tweedehandsmarkt in zijn werk gaat. THQ heeft in het verleden meerdere pogingen gedaan om toch geld te verdienen aan de tweedehandse games, maar dit is op niets uitgelopen. Brian Farrell zegt nu dat het doel van THQ is om 'gamers te overtuigen hun games niet in te ruilen'.

"Het belangrijkste is om deel uit te maken van de waardeketen in tweedehands games. We begrijpen, omdat we onze focus op de gamers leggen, dat consumenten het prettig vinden om hun games in geld om te zetten, ofwel in te ruilen. Het is een ecosysteem tussen de ontwikkelaar, gamer en verkoper dat z'n eigen gangetje gaat. Wij als ontwikkelaar proberen de gamer geïnteresseerd te houden door DLC en sterke online multiplayer aan te bieden. Zo denken wij de originele koper van de game te overtuigen om de game niet weg te doen."

Behalve dat heeft THQ onlinepassen bij hun nieuwe games, waaronder Homefront, gevoegd zodat de onlinefunctionaliteit gekoppeld wordt aan een enkel account. Hierdoor verdient de ontwikkelaar nog wat aan de tweedehands games.

De uitspraken van Farrell zijn opvallend, omdat THQ bekendstaat als één van de grootste voorvechters voor het verdwijnen van de tweedehandsmarkt. In augustus vorig jaar meldde de creative director van de WWE-serie nog dat 'tweedehands games hetzelfde effect hebben als piraterij' en dat 'THQ geen aandacht meer besteed aan kopers van gebruikte spellen.'