Zwavelzuur uit gekapseisde tanker in Rijn geloosd

Bergers hebben maandag uit de bij de Lorelei in Duitsland gekapseisde tanker Waldhof ongeveer 1000 ton zwavelzuur in de Rijn geloosd. Dit is gebeurd omdat het schip doorboog en de tanks dreigden open te scheuren. Het kon voor de bergers een gevaarlijke situatie opleveren als een grote hoeveelheid zwavelzuur ongecontroleerd in contact met water zou komen.

Het zuur werd met een snelheid tot 80 ton per uur in de Rijn gepompt. Het effect was gering, omdat het zuur door het rivierwater sterk werd verdund. Per seconde werd volgens experts 12 liter zwavelzuur met 1,6 miljoen liter voorbijstromend rivierwater vermengd, zei een woordvoerder van de bergingsleiding.

Ondertussen wordt ook getracht zo veel mogelijk van de lading te bergen. Direct na het ongeluk op 13 januari zou van de lading van 2400 ton zwavelzuur al zo'n 900 ton in de rivier zijn gelopen.

Het lozen werd nodig omdat het overpompen van de lading uit de achterste tank in het weekeinde vertraging had opgelopen. Ruim 240 ton zwavelzuur werd in een andere tanker overgepompt. Door de verschuiving van de balans van het schip was echter het boegdeel van de Waldhof ongeveer 20 centimeter doorgezakt in de zandbodem. Het schip kreeg daardoor een 'lichte banaanvorm', zei de bergingswoordvoerder. Om het schip te stabiliseren werden de reeds leeggepompte tanks weer gedeeltelijk gevuld met rivierwater.

Tijdens de werkzaamheden werd het scheepvaartverkeer niet stilgelegd. Schepen konden een voor een langs het wrak varen.


Zwavelzuur uit gekapseisde tanker in Rijn geloosd (Foto: Novum)