Minister wil forse ingrepen in onderwijs

Met forse ingrepen in het onderwijs wil minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Marja van Bijsterveldt (CDA) de leerprestaties verhogen. Haar plannen zijn een reactie op PISA 2009, een grootschalig driejaarlijks onderzoek waaruit blijkt dat het Nederlands onderwijs blijft dalen op de internationale ranglijst, schrijft de Volkskrant dinsdag.

De onderbouw moet zich volgens de minister veel meer beperken tot de kernvakken Nederlands, Engels, wiskunde en de bètavakken. Ook wil ze dat alle leerlingen halverwege het voortgezet onderwijs een tussentijdse toets maken.

Het voortgezet onderwijs wordt volgens haar te veel 'geplaagd' door allerlei lesprogramma's op maatschappelijk terrein. Vanuit de Kamer zouden te veel maatschappelijke taken naar de school worden geschoven. "Dat gaat van obesitas tot het voorkomen van schulden. Heel belangrijk, maar eerder een taak voor andere opvoeders."

Ook wil de minister het aantal examenprofielen in de bovenbouw van havo en vwo terugbrengen naar twee per schooltype. Dat zou het voor scholen gemakkelijker maken de roosters rond te krijgen.

In de ranglijst van het Programme for International Student Assessment (PISA) hoort Nederland nog in de top van Europa. "Maar we kunnen het er niet bij laten zitten", stelt Van Bijsterveldt. Ze wijst erop dat landen in het Verre Oosten en Amerika Nederland voorbijstreven.