[DSC] Uitslag Race 2 Assen

Pieter van Soelen is erin geslaagd om de tweede race van de Supersport II- en Sport-divisie van de Dutch Supercar Challenge op zijn naam te schrijven. Tijdens het Superleague Formula GP weekend op Assen streed Van Soelen voor het oog van 18.000 toeschouwers felle gevechten met Derwin Belt, die door een spin uiteindelijk niet verder kwam dan de vierde positie.

Na twee raceweekenden hebben Belt en Van Soelen nu beiden twee overwinningen gescoord. Tweede werd Ed Weerensteijn in de Saker, voor Marco Poland in de BMW M3 GTR. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Koen Bogaerts en Mark van der Aa, nadat Bert van der Zweerde en Richard van den Bos met mechanische pech uitvielen. Na een spannend gevecht eindigde Jan-Bart Kolsteren op de tweede positie, voor Aart Bosman.

De toeschouwers op het TT-circuit van Assen zaten bij de start van de race met de billen bij elkaar geknepen. Na de hevige crash eerder op de dag van Kevin Riley en Rick Abresch leek het namelijk ook fout te gaan bij de start van de race van de Supersport II- en  Sport-divisie. Na de start schoot de Seat Leon SuperCopa van Robin Monster door een tik van een andere deelnemer namelijk dwars over de baan. Op Jan Versluis na raakte echter verder niemand betrokken bij de crash, waardoor een grote ravage uitbleef. De Seat Leon van de gebroeders Monster liep wel veel schade op.

Pieter van Soelen had intussen de beste start en was erin geslaagd om Derwin Belt voorbij te steken. Daarna volgde een strijd van vele ronden tussen het tweetal. De BMW van Van Soelen en de Saker GT van Belt waren daarbij uitermate aan elkaar gewaagd. Lang slaagde Van Soelen erin om voor Belt te blijven, maar bij een inhaalactie bij een achterblijver ging het fout voor de BMW-coureur. Van Soelen koos de verkeerde kant waarna Derwin Belt binnendoor kon steken.

Achter de koplopers waren Laurens Gooshouwer en Bas Koeten in een fel gevecht verwikkeld. Gooshouwer probeerde zijn BMW daarbij breed te houden, maar Bas Koeten deed verwoede pogingen om toch voorbij te gaan aan de BMW. Koeten waagde na een aantal ronden een inhaalactie bij het insturen van de GT-bocht, waarbij beide bolides elkaar raakten. Voor Koeten liep dit verkeerd af, want hij moest zijn Saker met een lekke band naar de pitstraat sturen. Hierdoor kwam Marco Poland op de vierde plaats te liggen.

Tijdens de pitstops ging het fout voor Derwin Belt. Laurens Gooshouwer, die zijn pitstop al had gemaakt, kwam vlak achter Belt de baan op en probeerde Belt in Strubben voorbij te steken. Gooshouwer tikte hierbij Belt in de rondte, waardoor de Saker-coureur veel tijd verloor. Ook Gooshouwer kostte dit veel tijd, want hij kreeg voor deze actie een drive through.

Van Soelen kon hierdoor rustig naar de eerste positie rijden, maar had in de laatste bocht(!) van de race nog een spannend moment. Derwin Belt, die inmiddels een ronde achterstand had, waagde namelijk nog een enthousiaste inhaalpoging op Van Soelen waardoor beide bolides nog met elkaar in aanraking kwamen. Een opvallende actie van Belt, die na afloop meteen zijn excuses aanbood aan Van Soelen. Ondanks de touché eiste Van Soelen de overwinning voor zich op. Tweede werd uiteindelijk nog Ed Weerensteijn met de Saker Sprint, omdat Marco Poland in de laatste ronden versnellingsbakproblemen kreeg. Poland eindigde nog wel op de derde positie.

In de Sport-divisie had Bert van der Zweerde een goede start van de race. De kampioen van de Supersport II-divisie van afgelopen jaar noteerde goede rondetijden en kon uitlopen op zijn concurrenten. Die concurrentie kwam voornamelijk van Koen Bogaerts en Mark van der Aa, want John van der Voort viel al vroeg in de race ver terug.

Jan-Bart Kolsteren reed lang solide op de derde positie, maar na de pitstops kreeg de Braspenning-coureur het aan de stok met Lotus-bestuurder Aart Bosman. Dit gevecht werd zelfs het gevecht om de tweede positie, omdat Bert van der Zweerde tijdens de pitstops zijn race door technische problemen moest opgeven.

Door de problemen van de bolide van Van der Zweerde waren Koen Bogaerts en Mark van der Aa solide op de eerste positie komen te liggen. Ondertussen bleven Kolsteren en Bosman felle duels uitvechten, waarbij het Bosman was die in de bochten tijd won terwijl Kolsteren op de rechte stukken weer kon profiteren. Bosman deed verwoede pogingen om Kolsteren voorbij te steken, maar maakte kleine foutjes waardoor dat net niet haalbaar bleek. Kolsteren eindigde zodoende op de tweede positie en Aart Bosman kreeg zijn strijdlust beloond met positie drie.