[Dakar] Rally 2011 gepresenteerd

De ASO heeft afgelopen week in Eindhoven de eerste details vrijgegeven van de Dakar 2011. Er zijn een paar belangrijke wijzigingen voor de rally van komend jaar:

De elite motorrijders worden gebonden aan een machine met een maximale cilinderinhoud van 450cc. Amateurs mogen nog wel vrij kiezen.

Om de hegemonie van de Diesel-auto's te verkleinen zal er een 34mm restrictor toegestaan worden alle benzine motoren. Hierdoor zou het gat met BMW en Volkswagen verkleind moeten gaan worden. Vooral het semi-fabrieksteam van JMB Stradale zou hiervan moeten kunnen profeteren.

De belangrijkste aanpassingen zit hem in het veranderen van de navigatie. De ASO heeft besloten om het WayPoint-systeem aan te passen. Vanaf komend jaar zal de radius verkleind worden van drie kilometer naar 400 meter. De coureurs zullen voortaan dus extra goed moeten navigeren om de juiste koers te verkrijgen van het GPS-systeem. Dit zal vooral in de duinen voor problemen gaan zorgen.

Daarnaast maakte de ASO bekend dat men voortaan nog strenger zal gaan letten op illegale reparaties. De organisatie zal een speciaal team van zes jeeps gaan inzetten om die op de assistentie gaan letten. Deelnemers die in overtreding zijn zullen een hoge geldboete krijgen of worden gediskwalificeerd.