F-duct in 2011 uitgebannen in F1

De Formule 1-teams willen voor volgend jaar de F-duct uitbannen. McLaren introduceerde het concept dit jaar om meer snelheid op het rechte stuk te genereren. Coureurs zorgen er met de F-duct voor dat de achtervleugel minder beweegt op het rechte eind, zodat door de hogere snelheid inhalen makkelijker wordt.

De Formula One Teams' Association besprak vandaag in Spanje het onderdeel dat voor veel opschudding zorgde. De vondst van McLaren zorgde ervoor dat de andere teams met eigen F-ducts kwamen, maar omdat het chassis al gehomologeerd was kunnen ze minder profiteren van de luchtstromen door de auto dan de Britse renstal. Om de renstallen niet op te hoge kosten te jagen wordt het onderdeel, ondanks heftig protest van McLaren, vanaf volgend jaar verboden.

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner vindt ook dat de veiligheid met het systeem in het geding komt. "Het is een vernuftig stukje enginering en petje af voor degenen die het bedacht hebben, maar sommige oplossingen dit weekend leken een slap aftreksel als je ziet dat coureurs met hun vingertoppen of zelfs zonder handen rijden," zei de Brit na afloop van de vergadering. "Ik denk dat er een probleem met de veiligheid is en we moeten het kostenaspect in beschouwing nemen."

Eerder dit jaar besloot de FOTA al de dubbele diffuser uit te bannen. Hierdoor worden de bolides langzamer, omdat er minder grip aan de achterzijde is. Het moet er voor zorgen dat inhalen in de Formule 1 makkelijker zal gaan verlopen.