Force India blikt vooruit op Australië

Na een veelbelovend begin van het seizoen tijdens de GP van Bahrein, maakt het Force India F1 Team zich nu op voor de tweede ronde van het FIA Formule 1 kampioenschap, dit weekend in Australië. Tonio Liuzzi, die zijn eerste volledige race reed sinds 2007, wist twee punten te verdienen voor het team terwijl Adrian Sutil zich wist te kwalificeren bij de eerste tien een eindigde op de twaalfde plaats.  Hierbij wist hij het op één na snelste rondje neer te zetten.

Het team heeft alle reden om optimistisch te zijn over de volgende race, aangezien er nieuwe aaerodinamische ontwikkelingen zullen worden doorgevoerd. Ook maakt testrijder Paul di Resta op vrijdag zijn vrije trainingdebuut. De jonge Schot zal Adrian Sutil vervangen tijdens FP1 om meer ervaring op te doen achter het stuur van de VJM03.

Interview met het team

Dr  Vijay Mallya, teambaas
In Bahrein eindigde Tonio op de negende plaats en ‘best of the rest’ achter de acht wagens van de vier leidende teams, was u daar tevreden over?
Het was het doel dat we ons in de winter gesteld hebben. We zijn van plan als vijfde te gaan eindigen in dit kampioenschap. Ik weet dat we een lange weg te gaan hebben, maar dit was een goed begin.  We hebben een solide wagen en een goede basis, nu is het belangrijk om dit jaar goed door te blijven ontwikkelen.  Het was fantastisch voor Tonio dat hij voor het eerst sinds 2007 punten heeft gescoord. Adrians op één na snelste ronde betekent ook dat er voor hem veel uit de race te halen is. Ik denk dat we wel toe kunnen geven dat we vorig jaar maar sporadisch ooruitgang hebben geboekt; op sommige circuits waren we heel snel, op andere minder goed. Zoals het er nu uitziet, is dit een grote stap vooruit. Er zitten nieuwe updates in de pijpleiding voor Australië en ik moet zeggen dat ik er het volste vertrouwen in heb dat we deze trend voort gaan zetten.

Paul di Resta zal vrijdag in één van de wagens rijden in Australië, welke gedachte zit daarachter?
Paul is een goede coureur met veel potentieel. Als derde rijder is het de vraag hoeveel hiervan kan laten zien als er geen  tests tijdens het seizoen zijn. Dit is een goede oplossing, op deze manier kan hij namelijk de circuits leren kennen en zijn simulatortijd gebruiken voor de ontwikkeling van de auto, wat een groot voordeel voor ons is. De andere coureurs steunen hem en vinden het geen probleem om hun plekje af te staan, zij zijn zelf namelijk ook ooit jonge coureurs geweest!

Hoe reageert men in India op het succes van het team?
Formule 1 wordt snel populair in India. We begonnen met een Indiaas team en nu is er met de komst van Karun Chandhok nog een Indiase coureur bijgekomen ook. De fans zijn geïnteresseerd in alles rondom de sport. De grote namen zoals Ferrari, Michael Schumacher en Lewis Hamilton kennen ze wel, maar nu hebben ze iemand om zich mee te identificeren, wat het grote verschil maakt tussen een onbekende sport en een nationale aanhang. De Indiase Grand Prix groeit gestaag, je kunt de interesse met de dag toe zien nemen. Op onze website hebben we meer dan een miljoen mensen die ons volgen.

Adrian Sutil (Auto 14, VJM03/03)
Wat vind je van de race in Bahrein?
Ik denk dat het een heel goed begin was van het seizoen. We waren erg competitief tijdens de vrije training, ik was het snelst in FP1 en tijdens de kwalificatie wisten zowel Tonio als ikzelf ons te plaatsen in de top 12. Vorig jaar kwamen we niet door de tweede kwalificatieronde in Bahrein, dus het behalen van de top 12 is erg positief. Alles ging goed tot aan de start van de race toen ik achterop begon te raken, maar gelukkig haalde één van de auto’s van het team wel punten. In Australië willen we nog beter gaan scoren. Ik denk dat we nog steeds de mogelijkheid hebben om alles te verbeteren en op te klimmen naar de top vijf of zes.

En hoe was het racen in Bahrein?
Nou, na de start viel ik terug naar de 21ste positie en ik eindigde op de twaalfde plaats, je kunt dus goed inhalen en racen. Oké, sommige auto’s die ik ingehaald heb waren van de nieuwe teams, op wie we een technische oorsprong hebben, maar in het middengedeelte van de race bond ik de strijd aan met Kubica en de twee Saubers. Pas later in de race werden mensen wat voorzichtiger. Bij de eerste race van het jaar weet je nooit precies hoe alles zal gaan verlopen. Je kunt lange runs houden bij het testen, maar tot je echt aan het racen bent, weet je nooit 100% zeker hoe representatief de resultaten zijn.  Onder deze omstandigheden is het normaal om wat voorzichtiger te doen, want je wilt geen DNF achter je naam hebben tijdens de eerste race. Vorig jaar was de GP van Bahrein niet zo interessant met alleen maar tanken en pitstops, waardoor inhalen vrijwel onmogelijk werd. Ik denk dat elke coureur een beetje voorzichtig was omdat het de eerste race was en we een lange afstand af moesten leggen op de zachte banden. Nu gaan we naar Australië en gaan onze grenzen nog verder verleggen, door een wat agressievere start te maken. Ik denk dat er nog meer inhaalmomenten zullen zijn.

Als je nu naar Australië kijkt, hoe denk je dan over het circuit van Albert Park?
Het is een van mijn favoriete circuits. Het is een vrij mooi stratencircuit met een paar stukken door het park, dus het is erg mooi. Met een groot aantal snelle bochten en een paar bochten die je met lage snelheid moet nemen is het een erg uitdagend circuit, waar erg goed op te racen is. Ik heb er ook aardig wat verleden liggen; ik heb mijn racedebuut voor Spyker in 2007 hier gemaakt, Force India maakte het jaar erop hier zijn debuut en een jaar later werd ik negende. Als we die positie dit jaar weer kunnen behalen, levert dat twee punten op! Dit en hoger is het doel waarop we gaan richten. Ik ben erg blij met waar we stonden in de kwalificaties en hoe we gepresteerd hebben in Bahrein, dus we hebben redenen genoeg om uit te kijken naar Australië.

Tonio Liuzzi (Auto 15, VJM03/01)
Tonio, in Bahrein hebben jij en het team een geweldige prestatie neergezet, hoe kijk jij hier tegenaan?
Ik ben positief over het weekend. We hebben veel geleerd over de banden en hoe ze het doen bij hoge temperaturen en ook hoever we kunnen komen met de brandstof tijdens de race. Ik was een beetje teleurgesteld over de kwalificatie, doordat we geen enkel foutloos rondje hebben neergezet, maar de race was veelbelovend en het resultaat is goed oor mij en het team. Het team heeft zo hard gewerkt in de winter om de auto te verbeteren en gaven nooit op, dus het feit dat we twee punten hebben verdiend in de eerste race, is fantastisch. Het team is erg gefocust, weet wat ze moeten doen, dus ze hebben deze goede resultaten zeker verdiend. En dit is nog maar het begin.

Er zijn wat nieuwe upgrades voor de race in Australië, denk je dat je hiermee nog hoger in het klassement kunt eindigen?
We hebben wat aanpassingen gedaan aan de voor- en achtervleugel. Ik heb goede hoop dat het een vooruitgang is, zoals elke update die we afgelopen jaar gedaan hebben. Het lijkt er dus op dat de berekeningen in de windtunnel hun werk goed doen. Natuurlijk weet je nooit waar de andere teams mee komen, maar ik hoop dat dit ons een stapje dichter bij de leidende teams brengt. Mijn doel is om in Q3 te komen en dan, natuurlijk, weer in de punten te rijden.

Australië zal weer een race bij schemering zijn, met de start om 17.00 uur. Is dit een uitdaging, vanuit het perspectief van een coureur bekeken?
Vorig jaar leverde het niet echt problemen op, er was maar één bocht waar de zon erg laag stond en het wat lastig was om alles te zien, maar oor de rest was het geen probleem. De echte uitdaging zal het temperatuurverschil zijn als de zon ondergaat, als je dan op hard banden rijdt, is het veel lastiger om ze op te warmen. Maar ik denk dat Bridgestone hieraan gewerkt heeft, dus ik maak me geen zorgen.

Paul di Resta, test- en reserverijder
Hoe heb je Bahrein ervaren?
Het was een ontzettend interessante ervaring. Ik ben eerder bij Formule 1-races geweest, maar altijd als bezoeker. Ik ben nog nooit zo betrokken geweest bij een team. Een groot gedeelte van de tijd wordt doorgebracht met het deelnemen aan vergaderingen, gesprekken met de technici en leren hoe een team functioneert rondom een race. Het is een professioneel team en ik heb een hoop geleerd over de auto, het omgaan met verschillende systemen en procedures, maar ook wat het team van me nodig heeft aan feedback en ondersteuning. Ze hebben ervoor gezorgd dat ik me erg welkom voel en ik kijk ernaar uit om al het geleerde in praktijk te brengen als ik de kans krijg in Australië.

Het is de eerste keer dat je in VJM03 mag rijden tijdens de vrije training dit weekend, hoe denk je hierover?
Ik ben enthousiast, zeker weten. Gezien de snelheid van de auto in Bahrein is dit een goede kans voor me. Ik ben nog nooit in Melbourne geweest, maar voordat de race begint zal ik op woensdag een rondje over het circuit lopen met de technici en met ze samen gaan werken om nuttig werk te kunnen verrichten tijdens de sessie. Aan het eind van de dag zal ik niet de snelste tijd neerzetten, maar het gaat er vooral om dat ik het team feedback ga geven, zodat zij een schema op kunnen stellen voor de race. Als ik een goede tijd neerzet is dat mooi meegenomen, maar we moeten dit benaderen als een team en samen door het programma heen werken.

Hoe heb je je voorbereid op de taak die voor je ligt?
Ik heb tijd doorgebracht in de simulator om de lay-out van Albert Park te leren kennen en ik heb de informatie van Bahrein allemaal doorgenomen, dus ik heb me zo goed als op dit moment mogelijk is voorbereid op wat komen gaat. Zoals ik al zei ga ik over het circuit lopen, samenwerken met de technici en me dan concentreren op de oefenronden. Ik voel dat ik er klaar voor ben en kan niet wachten om te beginnen. Het is een geweldige kans voor mij!