Kubica: "KERS kan nadeel zijn"

BMW Sauber-coureur Robert Kuboca denkt dat de invoering van KERS zijn prestaties wel eens zouden kunnen schaden. Het systeem voegt gewicht toe aan de auto terwijl het minimumgewicht van de auto niet is veranderd. Daardoor verandert de balans van een auto met KERS enorm.

"Onze auto zal het ook zonder KERS goed doen" aldus de Pool op FormulaOne.com. "In mijn ogen gaat een auto zonder KERS sneller dan een auto waarin het systeem wel ingebouwd is, maar niet gebruikt wordt. KERS heeft ruimte nodig en als je het niet gebruikt, dan verspil je ruimte. We zijn bezig met te bekijken wat beter is en in welke richting we de ontwikkeling moeten laten gaan."

"Mijn eis is dat we de meest krachtige en best presterende auto bij de eerste race hebben. Ik geef de voorkeur aan een auto zonder KERS, omdat ik een groter nadeel daarvan heb. Iets waar de langere en zwaardere rijders het mee eens zijn, omdat er gewicht aan de auto toegevoegd wordt en het minimumgewicht gelijk gebleven is. Dat klinkt als een nadeel."

De Pool zegt dat BMW wacht met het besluit tot het inzetten van KERS tijdens races tot het eind van de winter. "Ik denk dat het nog te vroeg is om te zeggen wat voor verschil KERS maakt, omdat het systeem nog in een vroege ontwikkelingsfase zit, ondanks dat we er al veel werk van gemaakt hebben."

"Het is bijna onmogelijk om te zeggen wat het verschil is tussen een auto met of zonder KERS. Voor mij persoonlijk is het niet erg positief, omdat het gewicht van de KERS van invloed is op de gewichtsverdeling van de auto. Daardoor ben ik beperkt in mijn mogelijkheden."

"Het is mooi wanneer je het extra knopje indrukt en een boost voelt. Ja het werkt, maar we moeten in latere fases, wanneer we dichter bij de eerste race zitten, wat de snelste configuratie is. Ik denk dat dat het belangrijkste issue is."