De antwoorden van Sheila Verschuur

Anderhalve week geleden kregen jullie de kans om een vraag te stellen aan racebabe Sheila Verschuur. Uit alle vragen hebben we de leukste gehaald en die naar haar gemaild. En we hebben de antwoorden ook van haar gekregen.

Voor de mensen die niet weten wie Sheila is

Sheila Verschuur is een pittige 20-jarige race-meid die het autoracen met de paplepel ingegoten kreeg; haar vader Frans Verschuur is zelf coureur en zeer bekend op het racecircuit. Ze racet al sinds haar 16e en is daarin zeer succesvol. Sinds 2 jaar racet ze, samen met Sandra van der Sloot, in het Racing Team Koninklijke Landmacht en komt ze uit in de Seat Cupra Cup waar ze momenteel op een gedeelde eerste plaats in het kampioenschap staat.

De Vragen en Antwoorden

In welke raceklasses wil je in je carrière absoluut nog rijden? Trekt een 24 uurs race je? zo ja, zou je dat dan willen doen in all-female line up? En heb je richting de States nog aspiraties?

Ik wil absoluut nog een keer een race rijden in de nieuwe Renault Clio. Zelf vind ik de auto er erg gaaf uit zien en het is voor mij bovendien een goede opstap naar een hogere klasse.

Tijdens mijn race carrière heb ik twee 24 uursraces gereden. Dat is echt een hele ervaring. Het is altijd zo spannend dat je er ’s nachts niet eens van kan slapen. Wanneer je in bed ligt ben je toch benieuwd of de auto nog rijdt. Dan ga je toch je bed weer uit op te kijken en daardoor slaap je dus niet tot weinig. Als de vlag is gevallen geeft dat zo’n kick. Dat je gewoon 24 uur lang aan het racen bent en het dan ook nog haalt dat is super gaaf!

Ik zou ooit nog wel eens een 24 uursrace willen rijden met alleen maar dames. Veel mannen beweren dat vrouwen niet kunnen rijden en ik zou wel eens willen bewijzen dat wij vrouwen goed kunnen autorijden en dus ook een 24 uursrace kunnen rijden.

Hoeveel moet je trainen voor je huidige raceklasse? (zowel qua kracht als qua rijden)

In de klasse waar ik nu in rijd moet je wel een redelijke conditie hebben. Wanneer er een twee uursrace plaats vindt en het is mooi weer kan het gauw al zo’n 45 graden in de auto worden. Als je dan al je brandwerende kleding en racepak aan hebt vraagt dat veel van je uithoudingsvermogen. Tijdens deze omstandigheden mogen er geen fouten gemaakt worden, want dat kan je vele posities schelen.

Met bijvoorbeeld een f1 auto is een betere conditie nodig. Er komen zoveel g-krachten op je nek, daardoor is het belangrijk om je nekspieren te trainen.

Wat is je favoriete race-film?

Racen vind ik gewoon geweldig dus daarom vind ik de meeste race-films helemaal geweldig.

Las je vroeger als klein meisje ook al strips over racen? (Zoals Michel Valiant ofzo?

Toen ik vroeger klein was heb ik niet veel strips gelezen over racen. Als klein meisje ben ik wel altijd mee geweest naar het circuit. Ik vond het veel leuker om lekker te spelen in de duinen en om later zelfs met een quad door de duinen te rijden.

Is het een voordeel om uit een echte racefamilie te komen? Of geeft dat bv. extra druk?

Dat ik uit een racefamilie kom heeft na en voordelen. Een van de nadelen is dat er veel van je verwacht wordt. Ik zelf vind dat iedere persoon moet leren zo ook iemand wiens vader misschien heel goed kan racen. Dat een vader goed kan racen, hoeft nog niet te betekenen dat zijn kind dat dan ook meteen kan. Je moet jezelf toch altijd eerst bewijzen en wanneer je uit een racefamilie komt ligt deze druk wat hoger.
Maar er zijn ook veel voordelen. Doordat ik juist uit deze familie kom, krijg ik ook meer aandacht. Door deze aandacht zijn er weer sneller mensen geïnteresseerd in je.


Danica Patrick heeft een test bij het Formule1 team van BAR Honda laten schieten omdat het alleen zou gaan om het feit dat ze een vrouw is, en niet om haar talent.
Hoe zou jij reageren als een Formule 1 team je een test aan zou bieden wetend dat ze dit niet zouden doen als je een man geweest was?

Ik zelf zou deze kans wel aangrijpen. Dit is iets unieks, iets wat je waarschijnlijk nooit meer meemaakt..

Wat is/zijn het/de grootste voor/nadeel van het vrouw zijn op het circuit. Wat is makkelijke voor jou of beter door jou uitgewerkt de voor of de nadelen?

Er zijn veel voor- en nadelen als vrouw op het circuit. Een van de nadelen is dat mensen gauw denken dat je niet kan rijden omdat je een vrouw bent. Maar als vrouw in de racewereld geeft ook veel voordelen, zo krijg je vaker iets voor elkaar en krijg je veel meer publiciteit.

Wat was het mooiste moment in je race carriere tot nu toe?

Eigenlijk heb ik twee mooie race momenten. De eerste was op de Nurburgring. Hier reed ik mijn tweede race en deze was heel spectaculair. Ik reed toen in een Toyota Yaris en op dit circuit hadden wij nog nooit met regen gereden. Aangezien het met de race regende, was het voor iedereen een enorme uitdaging. Door de vele crashes en uitrem acties stond ik als tweede op het podium.

Mijn tweede mooie racemoment was op het circuit van zolder met de Seat Ibiza. Na een leuke twee uursrace, die wij als derde afsloten, kon de sprintrace beginnen. Deze race leek een normale race te worden, maar twee rondjes voor het einde was het de spannendste race van mijn carrière. Ik zelf lag op een tweede positie maar nummer 1 verremde zich gigantisch, waardoor ik opeens de leiding in handen had genomen. Maar toen sloeg het noodlot toe, de laatste ronde spinde ik samen met nummer 2 en nummer 3 kwam ons voorbij en reed zo bij ons weg. Ik heb snel mijn auto weer gestart en ben in de achtervolging gegaan. Doordat nummer drie niet wist wat hem overkwam maakte hij zoveel fouten dat ik de laatste bocht in de laatste ronde weer de koppositie kon overnemen. Hierdoor behaalde ik mijn allereerste overwinning en dat was een hele gave!!!

Zou jij een nacht doorbrengen met Flavio Briatore als je de volgende race in de Renault naast Alonso mag racen?

Als het bijvoorbeeld een nacht in de kroeg is wel.

Is autosport een contact-sport of een non contact-sport. Of maak je onderscheid tusses cups, toerimse of endurance klassen?

Tijdens de race is de autosport een non contact-sport. Het is de bedoeling om gewoon eerlijk tegen elkaar te strijden en niet elkaar van de baan duwen. Naast het circuit is er wel veel contact tussen de coureurs onderling.

Er zijn veel verschillende klasses in Nederland. Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen een endurance race en een sprint race. Ik zelf rijd allebei. Het is een hele andere manier van rijden. In een sprintrace moet je meteen vanaf de eerste ronde meteen vol er voor gaan. Terwijl het bij een endurance race belangrijk is om constant te rijden.

Keuze: Een zitje in een fabrieksteam of een zwangerschap? Ben je bereid om de biologische klok stil te zetten voor een carrière in de sport?

Zitje in een fabrieksteam. Ik heb nu de leeftijd van 20 jaar en mijn biologische klok is nog lang niet afgelopen dus hoef ik hem nog niet stil te zetten.

Erelijst Sheila Verschuur:

2002: Racedebuut in de Toyota Yaris Cup
2003: Toyota Yaris cup, 14e in eindklassement (29 punten)
2e in het eindklassement van de Ladies cup
2004: Seat Cupra cup (KAMPIOEN met Michel Schaap)
2005: Seat Cupra cup (2e plaats)
2006: Seat Cupra cup (momenteel gedeelde 1e plaats met nog 4 races te gaan!)