Gevolgen vliegtaks onderzocht

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en de ANVR onderzoeken samen de gevolgen van de invoering van de vliegtaks. Ze willen weten of de voorziene belastingopbrengsten van de maatregel in verhouding staan tot de negatieve effecten op de Nederlandse economie.

De organisaties onderzoeken onder meer hoeveel geld de luchthavens, vliegmaatschappijen en reisondernemingen zijn misgelopen. Daarnaast wordt gekeken naar de opbrengstenderving uit bestedingen van buitenlandse bezoekers.

Sinds 1 juli moeten passagiers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen een toeslag betalen. Die bedraagt 11,25 euro bij vliegreizen tot 2500 kilometer. Op langere vluchten moet 45 euro worden betaald.

Eind vorige maand bleek uit cijfers van luchthavens over de grens dat veel Nederlanders hun heil zoeken bij buitenlandse luchthavens om de vliegtaks te ontlopen. De vijf belangrijkste vliegvelden in België en Duitsland zagen een toename van het aantal Nederlandse passagiers.

Dinsdag maakte de Belgische regering bekend eveneens een vliegtaks in te willen voeren. Daarmee wil België 132 miljoen euro ophalen. Met de Belgische vliegtaks wordt het voor Nederlanders moeilijker om de heffing te ontlopen. Schiphol reageerde niettemin lauw op het Belgische voornemen. De luchthaven is principieel tegen de vliegtaks 'maar als het ertoe leidt dat er weer meer passagiers naar Schiphol komen, is dat meegenomen'.

Het onderzoek van de ANVR en NBTC wordt uitgevoerd door DEO Economisch Onderzoek. De resultaten worden begin 2009 verwacht.


Gevolgen vliegtaks onderzocht  (foto: DAG)