België: ''eerder islamles dan zedenleer''
Ze reageerde op uitlatingen van de ex-voorzitter van de VLD (Vlaamse Liberalen en Democraten ) Karel De Gucht. Die stelde dat islamonderwijs een maatschappelijk probleem is, terwijl zedenleer dat niet is. Hij lijkt hem dan ook logisch dat in het katholieke onderwijs ook een plaats zou zijn voor zedenleer.
Van Hecke is echter van mening dat mensen die zedenleer willen volgen, kiezen voor een wereldbeeld zonder geloof. Mensen die islamonderwijs willen volgen, kiezen voor een wereldbeeld met religie. Dat staat dichterbij het katholicisme dan het 'ongeloof'. ''Het katholieke onderwijs moet katholieker worden. Islamonderricht is wel bespreekbaar, zedenleer niet'', aldus Van Hecke.
-
Zedenleer is een term die we in Nederland niet kennen. In België is het een schoolvak in het secundair onderwijs, te vergelijken met morele maatschappijleer. Zedenleer zou men als 'lessen in moraal' kunnen omschrijven. Niet-confessionele zedenleer = maatschappijleer zonder binding met een geloof.