Verkoopcijfers Playboy in vrije val

marco had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Het gaat slecht met het mannenblad Playboy. In vergelijking met 2000 daalde de oplage met 30 procent tot 71.336. Eigenaar Sanoma uitgevers greep in augustus al in door hoofdredacteur Paul Koopal te ontslaan.

Toch gaat het internationaal gezien niet slecht met Playboy divisies zoals tv en internet. Ook het laatste decembernummer met GTST-babe Aukje van Ginneken scoorde goed.

Reden van de neergang is de opkomst van nieuwe bladen als FHM en Maxim. Een tweede reden is de zwakke advertentiemarkt die zorgt voor extra moeilijkheden. Met name het verbod op tabaksreclame heeft tot gevolg gehad dat mannenbladen zoals Playboy zo'n 20 tot meer dan 30 procent van hun inkomsten verloren. Minder advertentie-inkomsten betekent minder geld voor artikelen maar vooral ook minder geld voor fotoreportages. Ook de komst van internet heeft voor een teruggang in de inkomsten gezorgd.