Prijzenslag kost supermarkten veel geld

De prijzenslag in de supermarkten kost de ketens nog steeds omzet. De branche blijkt wekelijks tien miljoen euro minder omzet te draaien door de lage prijzen. Dit blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau GfK. Het bureau komt tot deze conclusie door de afgelopen drie weken 24,4 miljoen kassabonnen te tellen. Vorig jaar telde GfK 22,6 miljoen bonnen.

De omzet lag echter op hetzelfde niveau als een jaar terug, terwijl de bedragen op de bedragen op de bonnen lager waren als gevolg van de prijzenslag.

De grote verliezers in de prijzenoorlog zijn discounters als Aldi en Lidl. Ze zagen hun gezamelijke marktaandeel in vier weken zakken van 25,6 naar 24,7 procent. Albert Heijn wint langzaam terrein, net als het middensegment (met o. a. C1000 en Edah).

_
De prijzenoorlog tot nu toe:

ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door opnieuw vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten.
ronde 6: Discounters slaan terug.
ronde 7: AH verlaagt de prijzen van haar zuivelprodukten sterk.