Treinen vorig jaar vaker door rood

Michel van Bergen had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Vorig jaar zijn meer treinen door een rood sein gereden dan in de jaren daarvoor. Dat kwam vooral door de gladheid op het spoor, stelt de NS. De inspectie Verkeer en Waterstaat vindt het aantal zorgwekkend.

In totaal ging het vorig jaar op 204 van de 1,8 miljoen treinritten fout, blijkt uit het interne jaarverslag Spoorwegveiligheid van de NS waar actualiteitenrubriek Nova inzage in kreeg. Dat is het hoogste aantal sinds de NS in 1980 met de registratie begon van de 'rood sein passages'.

In het jaarverslag staat de volgende zin: "de geschiedenis heeft geleerd dat gemiddeld één op de vijfhonderd passages van het rode sein heeft geleid tot een ernstig ongeval".

Inspecteur Griffioen van Verkeer en Waterstaat stelt dat er sprake is van een ernstige situatie. "Elke keer dat er door rood wordt gereden, bestaat de kans dat het leidt tot een ongeval."

Ook het aantal treinbotsingen nam vorig jaar iets toe. In totaal gebeurden er vijf ongevallen door het negeren van een stopsein. In drie gevallen ging het om goederentreinen, zegt een woordvoerster van de NS.

De NS-woordvoerster wijt de toename van de rood sein passages geheel aan het doorschieten van treinen op stations door gladheid. Het gebeurt wel eens dat een machinist het perron een stukje voorbij schiet en daarbij een sein passeert. In 2002 had de NS uitzonderlijk veel last van gladde sporen door vallende bladeren.

Het spoorbedrijf neemt de stijging overigens wel serieus. "Veiligheid is voor ons belangrijk. Dat moeten we niet bagatelliseren."