Vrijheid van meningsuiting, maar niet over de islam

Vandaag wilde ik na alle commotie binnen de moslimgemeenschap een column schrijven en mijn mening eens goed ventileren. Online had ik al wat research gedaan en ik wilde graag nog even met een aantal mensen in mijn omgeving van gedachten wisselen. Eerst werd er duidelijk een mening gevormd, maar al snel kwam het besef; ga je dit openbaar maken, jouw mening? Ga je dit echt in je column schrijven? Zo stellig als ik kan zijn, reageerde ik met een volmondig ja. Ja, want ik ben namelijk pro vrijheid van meningsuiting en vind dus dat ik moet kunnen zeggen wat ik wil. Nederland heeft -op papier- tenslotte, vrijheid van meningsuiting ook hoog in het vaandel staan.

Tijdens dit gesprek werd het mij ineens erg duidelijk: natuurlijk is er vrijheid van meningsuiting, maar je kunt het beter niet praktiseren als jouw leven je lief is. Vreemd vind ik dat. Waarom kan ik wel tegen een christen zeggen dat ik zijn geloof achterlijk vind zonder voor mijn leven te vrezen, terwijl ik grote kans heb op een aanslag op mijn leven wanneer ik het over de islam zeg? Eigenlijk wilde ik het volgende schrijven;

“Door een druk sociaal leven heb ik de afgelopen week totaal geen nieuws meegekregen. Wel heb ik gezien hoe Bilal en die andere homo van GTST seks hebben gehad. Alhoewel, ik heb geen detail gezien, dus feitelijk is er niet echt iets gebeurd. Wel werd er blijkbaar genoeg geïmpliceerd om de gehele Nederlandse moslimbevolking in rep en roer te krijgen, want een moslim-homo bestaat niet. Mocht Allah toch per ongeluk een foutje hebben gemaakt tijdens zijn schepping, dan kan het al helemaal niet zo zijn dat de beste moslim-homo seks zou hebben. Door de hetze van de moslimgemeenschap gaan mijn nekharen overeind staan. Hoe bedoel je, hypocriet? Wat denken jullie nou, dat jullie zonder zonde zijn? Dat er binnen jullie geloof geen incest wordt gepleegd, en er geen volwassen mannen zijn die met hun handjes niet van kindertjes kunnen afblijven? Want daar staat een homo toch aan gelijk, een homo is iemand die ziek is en dood moet. Spreek me tegen als ik er naast zit hoor.

Enfin, ongeveer twee weken geleden ging de moslimgemeenschap ook al over de zeik, maar in dat geval wereldwijd in verband met een anti-moslimfilm. Op veertien september mocht ik dan ook via het RTL nieuws vernemen, dat talloze moslims wereldwijd ná het vrijdaggebed de straten zijn opgegaan om de ambassades van de Verenigde Staten aan te vallen. Kan iemand mij uitleggen hoe je na het heilige gebed gewetenloos gebouwen in de fik kunt steken? Of nog erger, zelfs een ambassadeur kunt vermoorden? Zoals ik het altijd begrepen heb, is Allah goed en kan ik me dus moeilijk voorstellen dat hij zijn onderdanen oproept tot haat en verderf.

Nu weet ik overigens dat een vertaalde Koran wordt gezien als een interpretatie en dus niet beschouwd mag worden als hét heilige boek. Veel moslims die met een andere moedertaal opgroeien zijn uiteindelijk genoodzaakt het heilige boek in het Arabisch te lezen. Misschien geeft dat verwarring, omdat ze hoogstwaarschijnlijk niet zo goed begrijpen wat er eigenlijk in dat boek staat. Zo zou ik mij dus voor kunnen stellen, dat door deze Babylonische spraakverwarring veel verkeerd geïnterpreteerd wordt waardoor ze onaangepast gedrag gaan vertonen. Brengt mij vervolgens bij het Arabisch sprekende deel. Die zouden toch moeten begrijpen wat er in de Koran staat en zouden moeten weten dat alleen Allah mag oordelen. Daarbij, bloed en eerwraak is volgens de Koran toch echt strafbaar en mag niet uitgevoerd worden, want de mens mag niet oordelen. Ach, wie weet ligt het ook wel aan mij en heb ik het nooit begrepen, omdat ik alleen delen van de Koran heb gelezen die vertaald zijn naar het Nederlands en dat zou natuurlijk heel goed een verkeerde interpretatie kunnen zijn geweest.

Of is het allemaal toch anders en is het niet de islam of de Koran die we moeten bekritiseren, maar de cultuur van de gebieden waar de islam veel wordt beleden. En kunnen we dus concluderen dat niet de islam zo verkeerd is, maar het grondpersoneel dat zich moslim noemt erg achterlijk is. Waardoor zij niet helemaal zo goed begrijpen, dat wat zij doen in strijd is met dat wat goed is…”

Duidelijk moge zijn, dat ik heb besloten dit niet in mijn column te schrijven. Stel je toch voor, want als ik de moslim of islam bekritiseer, kan het slecht met me aflopen. Ze vermoorden tenslotte ook iemand die niets zegt, maar de verkeerde job heeft, ambassadeur van de Verenigde Staten van Amerika.

Ik kan niet anders dan concluderen dat wij helemaal geen vorm van vrijheid van meningsuiting kennen, maar worden geregeerd door angst. Tenslotte laten we ons de mond snoeren. Liever geen tong, dan geen leven.