Microtransacties kosten klauwen met geld en verpesten de games

Free-to-play games komen steeds vaker op de markt. Ook vallen de kosten van spellen tegenwoordig reuze mee. Toch betalen we bijna allemaal uiteindelijk meer dan we dachten voor de games vanwege microtransacties...

Neem nu bijvoorbeeld World of Warcraft. Je betaalt vrij weinig voor de game zelf maar zit wel aan een abonnement vast dat we allemaal rustig betalen om te kunnen spelen. Blizzard heeft dat gewoon slim bekeken en we doen er allemaal vrolijk aan mee. Nu hebben ze tegenwoordig ook ingame items die je kunt kopen voor echt geld, betaal je een tientje en krijg je een of andere gare pup voor je character. Je bent toch gek als je dat koopt?

Wanneer een World of Warcraft-gamer dit spel het gehele jaar door speelt kost het €152,- aan alleen abonnementsgeld. Daarbij komt er ééns in de paar jaar een nieuwe World of Warcraft-uitbreiding uit die natuurlijk ook geld kost. Terugkomend op die €152,-, dat betaal je elk jaar. Ik ken mensen die helemaal verslaafd zijn aan WoW en al een jaar of zes, zeven spelen. Een rekensom is snel gemaakt, en leert ons dus dat hij WoW speelt en ongeveer €912,- kwijt is. Ieder zijn of haar eigen hobby natuurlijk, maar belachelijk is het wel. Toch wordt het onwijs veel gedaan...

Neem Zynga, de Facebook-free-to-play-boer, die letterlijke miljoenen euro's heeft verdiend aan dit soort praktijken. Zo kon je, wanneer je op Facebook zat, een smurfendorp bouwen en daar kersen op een boerderij telen. Door 50 euro neer te tellen kon je een kruiwagen kopen waardoor je meer kersen mee kan nemen en sneller je spullen kan telen.

Je hoeft dit niet te doen, maar dan hebben je vrienden, die dit wel kochten, wellicht sneller deze kersen en dat wil je natuurlijk niet. En ach, wat is 50 euro voor één keer hoorde ik iemand zeggen. 50 euro voor een ingame kruiwagen? Je bent toch niet gek? Toch wordt het onwijs veel gedaan...

Wat te bedenken aan het nieuwe spel Diablo 3 die binnenkort uitkomt. Er komt een mogelijkheid om spullen op het auction-house te zetten en dit te verkopen voor echt geld. Wanneer je dus geen zin hebt om je spullen bij elkaar te zoeken struin je gewoon het auction-house af naar goede gear voor je character. Ik betrap mezelf erop dat dit wel erg makkelijk is en ik hier waarschijnlijk ook gewoon gebruik van ga maken omdat ik niet zoveel tijd heb (en niet in de game wil steken wellicht?). Ik zal niet de enige zijn die dit gaat doen. Toch wordt het onwijs veel gedaan... maar ben ik dan ook gek? Verpest ik het spel door dit te doen?

Dit zijn maar een paar voorbeelden, maar er zullen er nog veel en veel meer zijn. We zijn onszelf daar in aan het verliezen lijkt het wel. Microtransacties zijn namelijk niet meer weg te denken binnen games. Het zal nog even duren totdat ook de grote franchise hiermee zullen gaan beginnen. Wellicht komt Activision of EA Games wel met hun nieuwe Call of Duty: Modern Warfare 4 of Battlefield 4 hiermee op de proppen. Dan betaal je weinig voor de game, maar kun je door middel van microtransacties wapens unlocken of meer experience binnenharken.

Mensen zeggen wel dat ze dit dan niet zullen doen, maar wanneer je voor de zoveelste keer voor je flikker geschoten wordt ben je het ook zat. Dan koop dat je dat wapen ook, dus toch toch wordt het onwijs veel gedaan en zal het niet lang duren voordat games gratis zijn en microtransacties de games verpesten.... of is dit toch de toekomst?