Verkeerde kant

Alles goed en wel, maar dat gedoe met die techneuten die niet verder kijken dan hun schroevendraaier lang is, daar heb ik zo langzamerhand schoon genoeg van. Ik word al zenuwachtig als ik een ingenieur zie. En dan heb ik het niet over die mensen in die overalls die het uitvoerende werk doen, maar over die grapjassen achter de bureaus van de technische staf. De leidinggevenden. De grote bedenkers. We schakelen over naar Rotterdam:

Technisch onderzoek dat is uitgevoerd door de technici van de RET en deskundigen van metrobouwer Bombardier heeft aan het licht gebracht, dat de metro's in Rotterdam last hebben van ongelijkmatige wielflensslijtage. Even voor de leek: een wielflens is dat opstaande randje aan het wiel van een tram, trein of metro, dat zorgt dat de wielen op de rails blijven rijden. En in Rotterdam heeft zo'n ingenieur nu dus bedacht dat het probleem wordt veroorzaakt doordat wielflenzen die vaak in de buitenbocht liggen, harder slijten dan de flenzen die de binnenbocht het meeste nemen. En in Rotterdam rijden de metro's altijd via dezelfde routes heen en weer, dus treedt die ongelijkmatige slijtage op.

Deze ongelijkmatige belasting leidt tot gebrekkig comfort. Door de slijtage rijden de wielen niet meer helemaal goed rechtuit, en gaan ze iets zigzaggen. Een monteur heeft mij uitgelegd dat dat vetergang heet. De passagier ervaart dat als een hinderlijk soort wiebelen en het effect is slecht voor de rails, die allerlei stoten moeten opvangen. Daarom is het volgens de ingenieurs bij de Rotterdamse metro nodig om over te gaan tot het voortijdig afschrijven van wielstellen; de kosten daarvan bedragen enkele tienduizenden euro's. Dure grap!

Maar ze hebben een list verzonnen. In een poging om de ongelijkmatige slijtage een halt toe te roepen, zal de Rotterdamse metro de komende zomer niet rechts houden, maar links rijden. Daarvoor moet de zogeheten linkerspoorbeveiliging worden getest. En deze test wordt aanstaande vrijdag uitgevoerd, waarbij de metro's in de Maasstad dus links houden. Er is voor een vrijdag gekozen, omdat deze dag de werkdag is, die ten gevolge van het deeltijdwerk de minste reizigers kent. Dat is als zodanig een logische keuze, want de test vergt wel wat van het aanpassingsvermogen van de passagiers.

Het is een raar idee, en het lijkt wel een slechte grap, maar door de test met het links rijden moeten de klanten vrijdag op het tegenovergestelde perron instappen van waar zij dat gewend zijn. Ik ben benieuwd, hoeveel mensen vrijdag volkomen de kluts kwijt zullen raken.

Maar ja, techneuten aan het werk he? De computers zijn gecontroleerd en de stroomkabels getest, maar de reizigers tijdig inlichten? Nee dus. Op geen enkel metrostation is nog de benodigde voorinformatie te zien. Posters en sandwichborden met de briljant-eenvoudige tekst "Kies vrijdag het andere perron" zijn nog nergens te zien. Hoe moeilijk kan het zijn? Het gaat vervoerbedrijven dus puur om de techniek, en de reiziger zal ze eigenlijk worst wezen. Echt, ik heb meer dan genoeg van al die techneuten die denken dat ze de leukste thuis zijn. Blijf dan thuis! Maar bemoei je niet met het reisplezier van anderen. Van de slaperige forens. Van oma die naar het ziekenhuis moet. Van de werkstudent op weg naar zijn baantje. Echt, de reiziger wordt gewoon weer eens in de maling genomen.