Pinkpop 2023: een terugblik

3. Zaterdag: een dag met veel hoogtepunten, maar een groot dieptepunt

Terwijl men nog nauwelijk bekomen is van een benauwde eerste dag met een knallende afsluiter staat de zaterdag alweer voor de deur. Terwijl het kwik alweer heel snel boven de 30 kruipt is het tijd om ons op te maken voor een goed gevulde tweede dag. 

De Australische Xavier Rudd mag aftrappen op het hoofdpodium en doet dat door maar gelijk zijn hele instrumentenkist open te trekken. De zanger werd wereldberoemd door het nummer 'Follow The Sun', dat inmiddels bijna 240 miljoen hits op Spotify aantikt, maar dat nummer wordt niet tot het allerlaatst bewaard. Wel moeten de mensen die op het veld liggen te wachten op dit nummer eerst Rudd nog horen freestylen op onder andere de didgeridoo, waarbij hij op het podium wordt ondersteund door een traditionele danser. Het past allemaal eigenlijk wel goed bij de oplopende temperaturen en het zonnetje dat steeds harder begint te branden.

Als de zomerzon op zijn hoogtepunt is, wordt duidelijk dat ook instrumenten het daardoor moeilijk kunnen hebben. Bij Daði Freyr kapt zelfs een hele songcomputer ermee en dat terwijl hij net lekker bezig was de IJslandse beats over het veld te pompen. Gelukkig komt de beste man gewapend met een flinke dosis zelfspot en grapjes om zich er snel van af te maken. Zo kan hij weer door op de route die hij vanmiddag is ingeslagen; niet te serieus, maar wel met een hoog muzikaal niveau. Het gaat er bij het publiek allemaal goed in en dat kan ook eigenlijk niet anders. Tijdens het Songfestival in Rotterdam waren ze niet alleen favoriet bij de vakjury's, ook bij het publiek viel de IJslandse act heel erg goed in de smaak. Dit blijkt nog eens des te meer als het nummer waarmee ze bijna wonnen, '10 Years', over de weide wordt geknald. Iets andere bezetting dan toen in 2022, maar nog steeds zo aanstekelijk. Freyr levert een onevenwichtige show af, maar komt er nog mee weg ook.

Pinkpop 2023: RONDÉ  (Foto: Bart Heemskerk)
Pinkpop 2023: RONDÉ (Foto: Bart Heemskerk)

Het is dan op het hoofdpodium tijd voor iets bijzonders. Niet vaak maakte een Nederlandse band direct haar debuut direct op dat hoofdpodium op Pinkpop. RONDÉ mag dat na vandaag wel op het cv bijschrijven en dat is niet geheel onterecht. Na hun debuutalbum in 2017 ging het gestaag met het succes van de band. Het duurde nog eens 4 jaar totdat daar eindelijk die hit was waar deze formatie zo op zat te wachten. Met 'Hard To Say Goodbye' ging het dan ook hard, heel hard. Zo hard dat er nu op de mainstage van Pinkpop bijna genoeg hitmateriaal is om een set van een uur te vullen. Terwijl zangeres Rikki Borgelt met een grote glimlach ook de wat onbekendere nummers met passie zingt wordt langzaam het hele veld ingepakt. 'Love Myself', 'Bright Eyes' en 'The Light', het zijn allemaal nummers die op een gegeven moment niet meer van de radio af waren te slaan en ook na vanmiddag zitten ze weer heerlijk in je hoofd. RONDÉ laat zien wat groot dromen kan brengen, als je er maar zelf in blijft geloven.

En dan, een boyband op Pinkpop? Jazeker, het gaat goed mis met de meidenharten bij The Driver Era, de formatie die volgde uit de zeer populaire boyband R5. Het overgrote deel van de bezoekers zal daar nog nooit van gehoord hebben, maar dat boeit de meisjes die bijna flauwvallen vooraan in de tent maar weinig. Zij zijn er vandaag allemaal voor de broers Rocky en Ross Lynch en hun aanstekelijke poprock. Voor de mensen die ze niet kennen is er nog steeds genoeg om van te genieten, want het gemak waarmee deze jongens een AFAS Live aan toegestroomd publiek mee weten te krijgen is gewoon top. Volgende keer staat deze band bijna ongetwijfeld op het hoofdpodium en kan de EHBO nog meer flauwgevallen tieners over de barriers trekken. 

Maar ergens wordt dan op meerdere plekken op het veld de vraag gesteld; "komt hij wel? Er was toch iets misgegaan?", "Zouden ze al geland zijn?", "Wie vervangt hem als hij er niet bij is?" Het blijken allemaal vragen te zijn die niet gesteld hadden hoeven worden, want Johnny Depp geeft vandaag met zijn Hollywood Vampires gewoon acte de presence in Landgraaf. Alice Cooper moet diep van binnen weten dat een heel groot deel van het publiek alleen maar komt kijken om Depp te zien, maar het boeit hem werkelijk geen ene fluit. Hij is hier om een rockshow neer te zetten met gitaargeweld. Daarmee trekt Cooper dan ook de show voor een groot deel naar zich toe. 

Er moet dan ook direct gezegd worden dat als deze twee grote namen, naast Joe Perry van Aerosmith en Matt Sorum van Guns 'N Roses, er niet zouden staan het een dertien-in-een-dozijn-rockshow zou opleveren. Een redelijk goedkope cover van 'Heroes' maakt genoeg duidelijk, waarin trouwens de vocalen van Depp dik in orde zijn.

Pinkpop 2023: The Script (Foto: Ben Houdijk)
Pinkpop 2023: The Script (Foto: Ben Houdijk)

Zo'n dertien-in-een-dozijn-band zal The Script in de ogen van een deel van het publiek misschien ook zijn, maar vandaag is er iets anders. Twee maanden geleden verloor de band medeoprichter Mark Sheehan en was het dus de vraag of ze überhaupt wel zouden gaan touren. Dat doen ze, maar het is een tour met een gitzwart randje. Het mag aan het begin van de set de pret niet drukken en leadzanger Danny O'Donoghue staat als vanouds te springen op de catwalk die is neergelegd voor de headliner van vanavond. 'If You Could See Me Now' is het moment waarop wordt benoemd waar iedereen toch op zat te wachten. De band toont zich kwetsbaar terwijl er tijdens het nummer beelden worden getoond van mooie momenten die ze samen met Sheehan hebben beleefd. Dat O'Donoghue soms tegen het valse aan zit wordt hem vandaag 100% vergeven. Als je hier nog droge ogen houdt, is het opvallend te noemen. 

Na twee interessante sets van Queens of the Stone Age en het Oekraïense GO_A, die langzamerhand de hele Nederlandse festivalscene aan het veroveren zijn met hun aanstekelijke Oekraïnse witte magie, zoals ze het zelf noemen, is het tijd om ons op te maken voor de enige echte...

Robbie fucking! Williams, zo introduceert hij zichzelf weer aan het publiek in wat hij steevast foutief als Holland blijft noemen. De introductie wordt gedaan onder het aanstekelijke 'Let Me Entertain You', een pophit van de bovenste plank. Het zou fijn zijn geweest als de focus van Williams daar ook was gebleven, want wat volgt is een therapiesessie waarin hij meerdere keren teruggrijpt op zijn Take That-tijd, waarin een Nederlandse jongen die vooraan staat, genaamd Koen, het moet ontgelden als gesprekspartner. Het is soms echt tenenkrommend om te zien hoe Williams met een getergde toon terugkijkt op zijn jaren 90 periode en daar ook in is blijven hangen. 

Pinkpop 2023: Robbie Williams (Foto: Bart Heemskerk)
Pinkpop 2023: Robbie Williams (Foto: Bart Heemskerk)

Een compliment moet er worden gemaakt naar de band, want daar en bij zijn achtergrondzangeressen is alles dik in orde. Het is de hoofdentertainer zelf die elke keer weer roet in het eten gooit door weer de hele show stil te leggen om de mensen verhalen te vertellen die al lang en breed 30 jaar geleden zijn verteld. Hij lijkt alles af te willen schuiven op longcovid, want ook bij monsterhit 'Angels' zingt Williams geen woord zelf. Het laat een zure nasmaak achter, als er wordt teruggekeken op iets dat in theorie erg goed had kunnen zijn zo tegenvalt. Snel vergeten en op naar alweer de laatste dag!