Pinkpop 2023: een terugblik

2. Vrijdag: misschien wel gelijk de beste dag van het weekend

Op donderdag stromen de campings al gestaag vol en is er entertainment voor de toegestroomde vroege vogels zoals een silent disco, of je kunt natuurlijk ook gewoon bij je tent het eerste drankje openknallen. Terwijl de zon zich alweer snel laat zien is het op het terrein al snel gezellig druk. De vrijdag kan beginnen.

In de Tent Stage wordt de traditionele aftrap van het festival gedaan door de winnaar van de Limburgse popwedstrijd Nu of Nooit. Dat is dit jaar Madoux, die na een uurtje tussentijd wordt opgevolgd door Maisie Peters. Niet veel artiesten kunnen zeggen dat ze Ed Sheeran als platenbaas hebben, maar deze dame uit Steyning kan dat zeker wel. Met een aanstekelijk enthousiasme pakt ze binnen de kortste keren de tent volledig in met een heerlijke mix van poppy tunes en het nodige vocale geweld. De rustige bescheiden hit 'Favourite Ex' wordt vakkundig afgewisseld met uptempo nummers als 'Not Another Rockstar'. Het is een kwestie van tijd voordat Peters met haar sound die vergelijkbaar is met Taylor Swift op de grotere podia te vinden is. Vanmiddag is daar in ieder geval alvast een goede oefenronde voor.

Pinkpop 2023: Maisie Peters (Foto: Ben Houdijk)
Pinkpop 2023: Maisie Peters (Foto: Ben Houdijk)

Een artiest die misschien stuivertje had mogen wisselen voor dat grote podium is Ellie Goulding. Gewapend met een bak hits, een zonnebril en een flinke dosis  sterallures betreedt zij het hoofdpodium. Deze combinatie zorgt voor een zeer ongebalanceerde show waarin duidelijk wordt dat er soms ook een valse zangeres in het achtergrondkoor kan zitten, want zelfs wanneer Goulding zelf niet aan het zingen is klinken er schelle vocalen over grote veld. Het onpersoonlijke optreden, waarin Goulding toegeeft vooral blij te zijn dat haar nummers weer wat opleefden vanwege het fenomeen TikTok gaan we maar snel vergeten en er is nog hoop dat het de volgende keer anders zal zijn, want uiteindelijk herpakt ze zich redelijk tijdens nummers als 'Still Falling For You' en 'Love Me Like You Do'. 

Dan is het snel doorhollen terug naar de Tent Stage om een band te zien groeien terwijl ze op het podium komen. De Belgische jongens van The Haunted Youth zijn bezig aan een zegetocht bij ons en de Zuiderburen, maar veroveren langzaamaan ook de rest van Europa. Op Pinkpop laten ze zien dat dat meer dan terecht is met een show waar als je op elk willekeurig moment binnen komt lopen, kunt aanschouwen wat muziekmaken is. Helemaal geen poespas, maar gewoon symfonische en krachtige luistermuziek maken, met hier en daar vocalen die rechtstreeks het hart in gaan. Op drie kwart van de set geeft leadzanger Joachim Liebens pas echt toe wat voor een gekte hij dit allemaal vindt en hoe trots hij is om hier te staan met de band. Het publiek heeft hen dan al lang en breed in de armen gesloten en al zouden ze zo nog een uur doorgaan, iedereen in de tent zou het prima vinden. Helaas moet aan al het goeds ook een einde komen, maar dit is zeker niet de laatste keer dat deze band op dit festival heeft gestaan.

Een band die al jarenlang op zegetocht is komt uit Denver en werd wereldberoemd met de monsterhit 'Ho Hey'. The Lumineers mogen hun opwachting maken als het zonnetje net over haar hoogtepunt heen is. Het blijken de perfecte omstandigheden te zijn voor een energieke en eerlijke set, waarin alle bandleden hun moment krijgen om, soms letterlijk, één te worden met het publiek. Als knaller 'Ho Hey' als derde wordt afgetikt blijft het veld vol, mensen zijn hier om iets mee te maken. Dat gebeurt wanneer leadzanger Wesley Schultz zich als een soort Jezusfiguur tijdens het aanstekelijke 'Ophelia' door het publiek in het voorvak begeeft. Er worden high fives uitgedeeld, er wordt geknuffeld, maar er wordt vooral heel erg veel meegezongen en meegedanst. Is er dan niets te beleven voor het publiek dat zich niet in dat vak begeeft?

Pinkpop 2023: The Lumineers (Foto: Bart Heemskerk)
Pinkpop 2023: The Lumineers (Foto: Bart Heemskerk)

Zeker niet, want er wordt voldoende connectie gezocht van voor naar achter. Zo komt ex-One Directionlid Niall Horan nog een nummertje meezingen met "zijn favoriete band", terwijl hij zelf nog maar net van het hoofdpodium afgeklommen is na een prima festivalset waar niets mis mee was. Jeremiah Fraites doet er voor het hele veld nog een schepje bovenop door, nadat hij ondersteboven op zijn piano heeft gebalanceerd, zich al gitaarspelend over het hele veld te bewegen. Het duurt zelfs zo lang om weer terug te komen van zijn wereldreis dat hij een deel van het slotapplaus mist. Al met al was dit een van de beste festivalshows die ondergetekende ooit zag, mede doordat elk lid van de band individueel onwijs aan het genieten was en dat over wist te brengen op een publiek van duizenden mensen; dát is pas knap.

Na heerlijke sets van The War on Drugs en Editors worden de ogen steeds meer naar boven gericht, want waarom hangen die lijnen nou al de hele dag boven het veld? En waarom wordt er een reuzemond aan het hoofdpodium gemonteerd. Het antwoord op die vragen is een simpel antwoord: P!NK.

De eerste headliner zet een waar spektakel neer, iets wat gelijk duidelijk wordt als zij, al balancerend aan een trapese en twee mannelijke dansers, uit de mond komt vallen en al springend de eerste vocalen ten gehore brengt, die overigens loepzuiver zijn. De zangeres uit Pennsylvania, die inmiddels al bijna 30 jaar in het vak zit en talloze hits produceerden heeft er zin in en laat dat weten ook. Zelfs al loopt de show niet helemaal vlekkeloos, in de wereld van P!NK is er altijd een oplossing. Geen soundcheck gehad? Prima, dan doen we die gewoon ter plekke. De show barst haast uit elkaar van momenten waar niet alleen de mechanische, maar ook de monden van het publiek in Landgraaf open vallen. 

Pinkpop 2023: P!NK (Foto: Bart Heemskerk)
Pinkpop 2023: P!NK (Foto: Bart Heemskerk)

Naast al het circusgeweld is er tijdens nummers als 'Irrelevant' ook tijd voor een moment om stil te staan bij zo'n beetje de gehele geschiedenis van de moderne burgerrechtenbeweging, terwijl er beelden worden getoond van George Floyd, de abortusprotesten in de VS en nog veel meer. Het wordt weer afgewisseld met een geniale podiumkunst, namelijk het heen en weer springen op een trampolinetrap (ja, in de wereld van P!NK is dat een ding). Vooraan staan blijkt ten slotte ook geen must te zijn, want de zangeres hijst zich dan uiteindelijk vakkundig in een harnas waarvoor die lijnen over het veld zijn gespannen en zingt het krachtige 'So What' terwijl ze over het veld vliegt en iedereen een hele fijne avond wenst. Het gemak waarmee ze het allemaal lijkt te doen is bewonderenswaardig.

Dit is waarvoor je als festival een headliner boekt; een show die de gemoederen nog lang bezig zal houden en waar mensen het op weg naar huis, hotel of camping met een glimlach op hun gezicht nog lang over zullen hebben.