The Flying Dutch 2018 brengt het beste exportproduct thuis
2. Lucas & Steve: 'Zo'n evenement zie je nergens'
Als in de zomer van 2016 de radio werd aangezet, was er een grote kans dat je in ieder geval één keer per uur 'Summer on You' hoorde. Het is een nummer dat je helemaal in de zomerstemming brengt en terug transporteert naar de witte stranden en het koude drankje in de hand. Maar ook 'Up Till Dawn' was een blijvertje en wist de tweede plek te bereiken in de Nederlandse Top 40. Het kwam allemaal voort uit het duo Lucas & Steve, in het dagelijks leven Lucas de Wert en Steven Jansen, twee jongens uit Maastricht die op de radar verschenen van een groot publiek. We spraken met hen, vlak voordat ze het podium in Rotterdam opsprongen.
"Lucas & Steve is ontstaan in Maastricht, inmiddels zo'n tien jaar geleden. We draaiden allebei daar, en als je draait in Maastricht dan ken je elkaar bijna wel automatisch. Zodoende traden we in dezelfde clubs op. Ik draaide al in een club als resident DJ (Lucas, red.), maar we zochten eigenlijk nog een extra DJ. Toen hebben we een contest georganiseerd en daar kwam Steven aan met z'n bak aan talent en toen nog z'n cd-map. Dat was toen echt nog wel een ding. Steven heeft toen gewonnen en je draaide daar dan een set van zes uur soms, en vanuit daar kwamen we er eigenlijk op om die set met z'n tweeën te gaan vullen. Dat beviel eigenlijk wel heel goed, dus toen zijn we ook samen muziek gaan maken. Toen dat ook goed beviel hebben we geleidelijk Lucas & Steve opgericht."
Steven weet wel een moment te noemen wanneer het succes duidelijk werd: "Wij kregen heel veel aanvragen binnen om remixes te maken. Hoe goed we daarin zijn werd toen dus al duidelijk door die vele aanvragen. De platen scoorden ook daadwerkelijk heel goed in de lijsten. Een remix die we maakten van 'Alright'. Die heeft toen volgens mij 160 dagen in de Top 10 van Beatport gestaan, dat was toen nog de lijst van de DJ's om je support te tonen. Even ter vergelijking; Hardwell maakte daar in 2010 ook een remix van en die liep lang niet zo goed. Andere platen deden eigenlijk precies hetzelfde. De platenmaatschappijen namen toen contact met ons op met de vraag hoe wij zonder een groot budget opeens twee platen in de Top 10 hadden staan. Toen kwam bij ons wel het besef dat we er iets serieus mee moesten gaan doen. We wisten altijd wel dat we het wilden gaan doen, maar toen ging het balletje pas echt rollen."
The Flying Dutch 2018: Lucas & Steve
De heren hebben ook nog wel advies voor DJ's die proberen door te breken, in een tijd waar iedereen met een computer en beatpad iets op het internet uit kan brengen. Lucas: "Eigenlijk begint het natuurlijk net zoals het bij ons is begonnen, op de slaapkamer met een computer. Dat kan ook gewoon, meer dan dat, een bak aan creativiteit en goede oren heb je niet nodig. Staar je niet blind op hoe de studio's er bij de professionals uitzien, want dat komt allemaal wel. Het gaat erom dat je iets origineels in elkaar zet, iets waar mensen graag naar luisteren." Steven: "Het moet ook leuk zijn voor mensen om te draaien. Een tijdje geleden is er een switch gemaakt van de clubmuziek die omgezet wordt naar radio. Heel veel DJ's willen dus radiomuziek maken, wat logisch is, want je wil graag hits scoren. Ik zou zeggen dat je vooral moet doen wat je zelf leuk vindt om te doen en je niet blind te staren op wat andere mensen doen. Dat hebben wij ook nooit gedaan. Wij zijn gewoon gaan maken wat we leuk vonden en dat werd opgepakt door andere DJ's omdat het toch net even wat anders klonk dan wat andere mensen aan het maken waren. Dan moet ik daar natuurlijk wel bij zeggen dat we daar lang over hebben gedaan, zoals gezegd zijn we nu tien jaar bezig. Een tip is: ga de studio in, werk je suf en maak iets origineels. Copy paste is niet nodig."
Een andere hit van de heren is 'Let's Go'. Lucas: "Heel veel dancestations hebben die echt grijs gedraaid. Wij beginnen eigenlijk altijd met een clubmix, dit was samen met Mike Williams en Curbi. Daar zijn we mee gaan zetten en we hebben met z'n allen 'from scratch' bedacht wat we ermee wilden. We hadden allemaal dezelfde studio, dus het maken van de plaat was ook heel gezellig. Daardoor duurde het wel eventjes voordat er een eindresultaat was. Het wisselt per plaat dan ook of we een radiomix direct maken of dat we kijken wat voor stukjes er tussenuit kunnen zodat het beter tussen de rest past op een station. Je draait natuurlijk zelf uiteindelijk de versie zoals je vindt dat die het beste past tijdens je eigen set." Steven: "Bij 'Up Till Dawn' is het juist precies andersom gegaan. Daar hadden we eerst een radiomix van gemaakt omdat we voelden dat we met die plaat op de radio zouden kunnen komen, dat wilden we ook echt. 'Let's Go' was meer een plaat voor de festivals en 'Up Till Dawn' was gemaakt voor de radio."
Maar wat is er dan uiteindelijk zo uniek aan een evenement als The Flying Dutch, als je toch de hele wereld bent over geweest? Lucas: "Alle evenementen in Nederland zitten heel goed in elkaar als je de vergelijking wereldwijd trekt. The Flying Dutch zit dan toch net iets beter in elkaar. Het is allemaal heel strak geregeld, want probeer maar eens al die DJ's op tijd van locatie naar locatie te krijgen. Dat is best al een uitdaging die ze tot een goed einde weten te brengen, vervolgens zitten de showelementen zoals het podium en het geluid onwijs goed in elkaar." Steven: "Het is ook gewoon een vet feest en buiten dat het concept draait om die helikopters, gebeurt er rondom het evenement nog zoveel meer dan alleen die helikopter. Je ziet de artiesten aankomen vliegen en het publiek kan dan ook bij zo'n helikopter al raden wie er in zou zitten. Dat maakt het extra speciaal en zie je nergens."