FOK! Game of the Year 2016 - Nummer 8

Respawn Entertainment heeft er alles aan gedaan om Titanfall 2 tot het succes te maken dat het nu is. Helaas heeft uitgever EA er alles aan gedaan om dit met een paar pennestreken weer teniet te doen. En dat is zonde, want Titanfall 2 had, als het in februari of maart 2017 was gereleased, veel hoger in het lijstje van 2017 kunnen eindigen.

Want Titanfall 2 is alles wat deel 1 op tafel legde, plus een heleboel tweaks die gevraagd werden door de community, zoals een echte singleplayer campagne modus die niet alleen maar een opwarmertje is voor de multiplayer, maar van mij ook gewoon apart verkocht had kunnen worden. De missie “Effects and Cause” is  misschien wel een van de meest iconische missies die ooit in een FPS gespeeld kon worden. En vergeet niet de dinosauriërs. Dino’s schieten is instant cool.

Daarnaast is natuurlijk de relatie tussen jou, als speler, en jouw robot BT. Ik raakte een beetje gesteld op mijn Titan, ik bouwde echt een goede band met hem op. Zijn geruststellende woorden, zijn humor, zijn leermomenten, jouw voorop stellen, het voelde bijna als menselijk contact. En waarom als het met een vogel kan zoals in The Last Guardian, waarom zou het niet kunnen met een robot? Het moment dat BT je gooit naar een ander platform, dat is echt het moment dat de relatie goed getest wordt.

Naast de singpleplayer waarbij je je vingers kunt aflikken, is de multiplayer ook nog eens flink onderhanden genomen. Zo zijn de snelheid en mobiliteit als speler fenomenaal geworden doordat je veel beter kunt wallrunnen. Als kers op de taart kun je nu ook steeds van muur naar muur rennen, en je wordt er ook nog eens sneller door. Het spel beloont en zet ook echt aan om de aan om alle technieken zo goed mogelijk in handen te krijgen. Zo kun je nu eindelijk die sniper het leven zo zuur maken doordat je sneller, en onvoorstelbaarder, kunt rennen van plek A naar B. En dat mag ook wel, want skills mogen beloond worden.  

Waar ik verbaasd door was, was dat elk level zijn eigen uitstraling had, en het nergens repeterend werd. Daardoor nodigt het veel meer uit om de singleplayer vaker dan één keer te spelen. Dat geldt overigens ook voor de multiplayer. De wapens zijn zo gevarieerd dat iedereen wel een setje wapens kan vinden die bij zijn of haar speelstijl past. Tel daarbij op dat de wapens ook een stuk gevarieerder zijn, niet elke granaat is een traditionele granaat. Hetzelfdegeldt voor de Titans, de zes verschillende Titans zijn ook echt verschillend en vragen ook anders bereden te worden. 

Maar vergeet dit bovenstaande allemaal. De enige reden om deze game te kopen is om een statement te maken naar alle andere uitgevers. Het gaat om iets wat ik al een hele lange tijd niet gezien heb. En dat is dat Remedy Entertainment, maar ook EA, alle DLC gratis gaan maken voor Titanfall 2. Ja, gratis, dat is iets wat wij, als gamers, een lange tijd niet meer gezien hebben. Alleen al daarvoor zou je nu naar de winkel moeten rennen, drie tientjes op de toonbank moeten leggen en de game moeten gaan halen. Want deze game heeft alles: een singleplayer die beter is dan de film Inception, een multiplayer die blijft vermaken en genoeg content waarvoor je geen cent aan uit hoeft te geven.