ID@Xbox event

Microsoft heeft al vijf jaar zijn eigen indie-developer programma genaamd ID@Xbox. Dit jaar besloot het team van Microsoft Nederland om developers eens een keer lekker in het zonnetje te zetten. Wij mochten daarom een paar games al spelen en jullie voorzien van een sneak preview.

Lonely Mountains Downhill

In Lonely Mountains Downhill is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk naar beneden fietst. Je begint op het topje van een berg en de weg naar beneden mag je zelf bepalen. Doe je dit via de bestaande weg, of vind je een van de vele shortcuts, de beslissing is aan jou. Je moet natuurlijk wel de juiste snelle fiets hebben, of een fiets die juist heel sterk is om alle shortcuts te vinden op de berg. Gelukkig kun je verschillende fietsen vinden op een van de vier bergen waar je af kan roetsjen, zodat de game uitdagend blijft. Maar de meeste uitdaging is overal secondes af te snoepen zodat je sneller bent dan je vrienden. Wil je alvast oefenen? Dan kun je op de website van developer Megagon Industries alvast de demo spelen.

Afterparty
Na tien minuten spelen kun je maar één conclusie trekken: deze game wordt alleen maar leuker als je er alcohol bij drinkt. Night School Studio had tijd over na het uitbrengen van Oxenfree en dacht, wij gaan een game maken waar slap geluld wordt, grove grappen worden gemaakt en er moet drank in zetten, veel drank. Dat is allemaal gelukt. Je speelt als Lola and Milo, twee tieners die net zijn overleden en rechtstreeks een enkeltje hel hebben gekregen. En dit is een hel waar ik ook graag in zou zitten. Want in deze hel zitten alleen maar demonen die barretjes runnen en aangezien je toch al dood bent, kun je van alles drinken wat je wilt. De game draait om dialoog, en je kunt met alles en zijn moeder een gesprek beginnen. Meestal heb je dan maar twee keuzes om terug te babbelen, maar zodra je drank op hebt, dan komen de leuke dialogen te voorschijn. De keuze voor drank bepaalt ook nog eens wat je kunt zeggen. Niet duidelijk wat ik nou probeer te zeggen? Kijk dan snel de gameplay hieronder.

CrossCode
CrossCode is echt zo'n game die pas uitkomt wanneer hij af is. En die gaat nooit af zijn. Radical Fish Games is sinds 2012 bezig met de game en dat is ook te merken. Volgens programmeur Felix Klein zit er voor nu al zo’n 80 uur aan gameplay in de game en ze denken dat er nog 30 uur bij komt. Volgens Felix is CrossCode een liefdeskruising tussen alles wat goede 16-bit RPG waren, zoals Zelda en Final Fantasy. De game is gedacht vanuit een MMO perspectief, maar dan geheel singleplayer. Je komt dus andere spelers tegen uit allerlei andere landen en die babbelen tegen je. Soms zijn ze ineens weg, soms komen zijn ze er ineens.

Cats Quest II
Cat Quest II: The Lupus Empire speelt zich direct af na deel één. Mijn collega Pheno speelde hem al tijdens de Gamescom. De uitgebreide review kun je hier lezen.

Supermarket Shriek
Een man  en een geit zitten in een winkelwagentje. Waarom? Dat weet niemand. En hoe kom je dan vooruit? Door je longen uit je lijf te schreeuwen. Met je linkertrigger schreeuwt de man alsof zijn leven ervan af hangt en met de rechtertrigger blaat de geit alsof hij een spook ziet. Samen race je door allerlei verschillende winkels, arcadehallen en supermarkten. Tijdens deze races moet je verschillende opdrachten doen. Bijvoorbeeld zo snel mogelijk door een level heen zien te komen of juist zo langzaam mogelijk. Andere races zijn om zoveel mogelijk punten te halen. Maar is het leuk? Beoordeel zelf of je lang in geschreeuw wilt zitten.