EA's voorjaarsline-up ~ deel 1
Hoewel Spore groots werd aangekondigd, werd de game niet het succes dat gehoopt was. Waar dit precies aan lag is onduidelijk, maar met Darkspore slaat Maxis een andere weg in. Hoewel er ‘spore’ in de naam zit en de wezens veel weg hebben van de wezens die in Spore gemaakt konden worden, is Darkspore een ander soort game. Het is een science fiction actie-RPG waarbij de nadruk vooral op de actie ligt. Deze actie kan in één van de vele levels zijn, of in de multiplayer tegenover andere spelers.
Je kunt uit een hele rits van wezens je eigen team van drie wezens samenstellen. Je begint met een aantal simpele wezens waar je uit kunt kiezen, maar gaandeweg zul je in het spel steeds meer verschillende wezens tegenkomen om aan je wezensvoorraad toe te voegen. De drie wezens die gezamelijk jouw team vormen kun je overigens tussen de verschillende spellen door omruilen voor andere wezens. Elk wezen heeft zijn eigen unieke mogelijkheden en krachten dus het is van belang om de wezens in je team goed op elkaar af te stemmen. Door met ze te spelen worden de wezens sterker en kun je een soort geld verdienen waarmee je nieuwe wapens en bescherming kunt kopen. Deze bescherming kun je niet simpelweg gewoon kopen, maar moet je ook zelf een plek op je wezen geven waar jij het mooi vind staan en je kunt het ook nog een mooie kleur spuiten. Op deze manier kun je het gehele team naar wens customizen om het jouw team te maken.
De singleplayer-modus bestaat uit een hele rits met levels waarin je op een planeet tegen inheemse wezens vecht. Deze planeten zijn heel modulair opgezet en lijken nog het meest op aan elkaar geplakte vlakken met af en toe wat voorwerpen erop. Het kan komen doordat het niet echt mijn genre is, maar ik vond het er allemaal nogal hetzelfde uit zien. Je speelt een stuk, gaat met een warp naar een ander deel en vervolgens lijkt het alsof je precies hetzelfde stuk nog een keer speelt, maar dan met alle voorwerpen op een net iets andere locatie. Ik heb meerdere levels kunnen proberen, maar in latere levels was er nog steeds vrij weinig variatie in locaties en leek het alsof ik nog steeds op hetzelfde stukje rondliep. Gelukkig was er in deze levels wel meer variatie in de vijanden.
De vijanden zijn waarschijnlijk waar dit spel het van moet hebben. Er is een flink blik opengetrokken aan kleurige beestjes die je het leven zuur proberen te maken. Deze kun je simpel aanvallen door op ze te klikken, maar je hebt ook een vijftal speciale aanvallen tot je beschikking zoals bijvoorbeeld vuurbommen gooien of van grotere afstand pijlen schieten. Deze speciale aanvallen wisselen per wezen dus het is van belang om je wezens goed op elkaar af te stemmen. Je kunt heel gemakkelijk tijdens het spleen van wezen wisselen, maar dit kan niet heel snel achter elkaar, dus tactisch wisselen is belangrijk. De campaign-modus kun je overigens alleen of co-op met een andere speler doorlopen. Co-op was in de demo die gespeeld kon worden helaas nog niet mogelijk.
Naast de campaign-modus is er ook nog een PvP-modus waarin je het op kan nemen tegen andere spelers. Dit kan één tegen één of twee tegen twee. Hierbij krijg je kort de kans om jouw wezens te selecteren en een blik te werpen op de wezens van de andere speler voordat de strijd losbarst. De multiplayer spellen bestaan uit een best of three. Om te winnen dien je dus minimaal twee rondes alle wezens van je tegenstander te verslaan. Het is mogelijk om de multiplayer op een thuisnetwerk te spelen, of online. Door middel van matchmaking software wordt geprobeerd om spelers zoveel mogelijk tegen spelers met wezens van een gelijkwaardig niveau te laten spelen, waarbij er rekening wordt gehouden met zowel het level als de eigenschappen van de wezens.
Darkspore is geen game waar ik warm van word. Wat ik van de singleplayer gespeeld heb was ronduit saai, waar mijn gamebuddy van een andere site precies hetzelfde over dacht, en ook de multiplayer was niet zo spannend. Ik denk dat dit een game is die pas echt leuk gaat worden als je je eigen wezens hebt en deze flink naar eigen wens kan gaan customizen. Een gevecht tegen iemand anders wordt dan ook niet zomaar meer een gevecht, maar tegelijkertijd is het ook laten zien hoe tof het wezen is dat jij gemaakt hebt. Er is enorm veel mogelijk qua customizen en niet enkel qua looks. Als dat jouw ding is dan ga je je heel goed vermaken met deze game, maar als je hier helemaal niks om geeft dan lijkt het alsof je erg weinig overhoudt.
Darkspore verschijnt op 1 april, nee dat is geen grapje, exclusief voor de PC. Er zijn voorlopig nog geen plannen om de game ook naar de consoles te brengen. Maxis is gespecialiseerd in PC-games en wil zich daar de komende tijd ook op blijven richten.