EA's voorjaarsline-up ~ deel 1
“Alweer een nieuwe uitbreiding?” Dat is waarschijnlijk het eerste dat je dacht toen je De Sims: Middeleeuwen las. Maar er is goed nieuws, het is géén uitbreiding! De Sims: Middeleeuwen wordt een losse op zichzelfstaande game met een aantal Sims-elementen, maar ook zónder een aantal Sims-elementen en dat heeft positief uitgepakt!
In De Sims-games ben je eigenlijk continu bezig met het vervullen van de wensen van je Sims. Dit kunnen kleine wensen zijn zoals het legen van de blaas, maar ook grote wensen zoals het stichten van een familie. In Middeleeuwen zijn een heel aantal van de kleine wensen verwijderd. Je hoeft niet meer naar geblurde blokjes te kijken terwijl je Sims de douche in stappen of toiletteren. Sterker nog, volgens mij hadden ze in de middeleeuwen uberhaupt geen goede wasfaciliteiten, maar dat staat hier los van. Er is bewust gekozen om deze kleine dingetjes eruit te laten om meer aandacht te kunnen besteden aan dingen die wél leuk zijn om te doen. Een quest voltooien bijvoorbeeld, of aan je levensdoel werken. Van de noodzakelijke basisbehoeften zijn er eigenlijk nog maar twee bewaard gebleven. Je Sim moet voldoende nachtrust krijgen én hij moet regelmatig wat eten naar binnen werken.
Natuurlijk moet er ook geld binnenkomen, dus hoewel je misschien minder noodzakelijke klusjes hebt, moet er wel gewerkt worden. Hiervoor zijn er een heel aantal nieuwe beroepen geïntroduceerd zoals de spion aka assassin. Deze kan kruiden verzamelen en daarmee een gifmengsel maken om bijvoorbeeld het hele dorp uit te moorden. Dit werken is niet meer simpelweg in de auto stappen -die hadden ze niet eens in die tijd- maar écht zelf aan de slag gaan. De game bevat tevens quests. Deze quests vormen de storymode van het spel en leveren XP op waarmee nieuwe delen van het koninkrijk vrijgespeeld kunnen worden. Een voorbeeld van een quest is onderzoeken wat een bepaald persoon in zijn schild voert door met mensen te kletsen, een boek te lezen en hem te achtervolgen.
Naast je quest heb je nog een tweetal dagelijkse opdrachten waarmee je een soort stamina verzamelt, welke ervoor zorgt dat je meer energie en minder honger hebt. Je kunt tevens extra wilskracht verkrijgen om het pitmonster, een monster in een kuil te verslaan of je quest gemakkelijker te voltooien. Voor de dagelijkse opdracht, zoals bijvoorbeeld belasting betalen of iemand bevrijden uit een schavot, heb je beperkt de tijd. Door met je muis over de opdracht heen te bewegen zie je hoeveel tijd er nog resteert om deze opdracht te voltooien. Deze tijd is uiteraard in Sims-tijd en die kan eventueel vooruit gespoeld worden om bepaalde stukken te versnellen.
In de storymode speel je afwisselend met verschillende figuren. In de ene quest speel je bijvoorbeeld met een spion en een muzikant, terwijl je later met andere figuren uit het dorp speelt. Ook is er bijvoorbeeld een quest waarbij je zelf een koning voor het land moet ontwerpen. Hiervoor krijg je de uitgebreide Sims-creator tot je beschikking om er iets moois van te maken! Naast het uiterlijk speelt ook de persoonlijkheid van de Sim een belangrijke rol. Net als in De Sims 3 heeft elk personage een aantal positieve en negatieve eigenschappen. Zo kun je bijvoorbeeld wreed, dom of vervloekt zijn, maar je kunt ook de grapjas uithangen of de ‘whale are my parents’-eigenschap hebben. Wat die laatste precies inhoudt is overigens onduidelijk. Elk karakter heeft één grote fout die, als je het goed speelt, uiteindelijk zijn sterkste punt kan worden. Hoe dit in zijn werk gaat hebben we helaas in het kleine uurtje dat we beschikbaar hadden niet kunnen testen.
Een ander belangrijk onderdeel van De Sims-serie is het ontwerpen en bouwen van huizen. In De Sims: Middeleeuwen zal een groot deel van de stad al kant en klaar gebouwd zijn, maar je kunt alles aanpassen zoals je uit eerdere delen gewend bent. Een extra muur of een mooie uitbouw is allemaal geen probleem. Ook een luipaard behang kun je zo in de hele kamer hangen en je kunt kiezen uit tig materialen om tegen de muur te spijkeren. Het spel speelt zich uiteraard af in de middeleeuwen dus dingen zoals computers zijn niet beschikbaar, maar een muziekapparaatje waar je op kunt dansen bijvoorbeeld wel, net als biertonnen en wijnvaten. Er valt dus ook in deze game genoeg te ontwerpen.
Het lijkt erop alsof De Sims: Middeleeuwen een zeer degelijke game gaat worden en ik had graag nog wat langer doorgespeeld om wat stukken van het spel te kunnen zien. Het spel bevat bekende sims-humor zoals het pitmonster, die je overigens door hem te voeren ook tam kunt maken, en een quest over gevaarlijke chinchilla’s. Het is een echte Sims-game, maar deze keer met een doel en dat is juist wat aan de Sims 3 ontbrak. Ik ben erg benieuwd of de uiteindelijke game net zo weet te boeien als deze demo!