Halo: van Moderne Gevechten tot Oorlog

<\/center>

Halo 2
Na het overdonderende succes van het eerste deel kon een vervolg uiteraard niet uitblijven. Op 9 november 2004 kwam het tweede deel in de nu al populaire Halo reeks uit, uiteraard exclusief voor de Xbox. De game ging verder waar het vorige deel eindigde, maar kende daarnaast ook een hoop toevoegingen. Nieuwe wapens, voertuigen, multiplayer maps en zelfs nieuwe engines om het er allemaal wat mooier uit te laten zien. De populairste vernieuwing in deze game was echter de mogelijkheid om wapens te dual-wielden. Maar ook het nieuwe health-systeem werd als een grote verbetering gezien: voorheen waren er nog gescheiden health- en shield balken, deze waren nu samengevoegd in één algemene health-balk.
In Halo: Combat Evolved vonden we al een multiplayer mogelijkheid, maar aangezien Xbox Live toen nog niet bestond hield dit in dat je met je maatje op de bank moest spelen. Tegen de tijd dat Halo 2 uitkwam had Microsoft zijn Live-netwerk gelanceerd en er uiteraard voor gezorgd dat Halo 2 van dit systeem gebruik maakte. Tot aan de release van Gears of War heeft Halo 2 aan kop gestaan, het is met 798 gespeelde online potjes nog altijd de meest gespeelde Xbox Classic game en het lijkt er sterk op dat hier nooit meer verandering in gaat komen.

Halo 2 maakte alle verwachtingen waar, veel reviewers waren laaiend enthousiast over de prachtige audio die de game had. Op veel site scoorde de game zelfs hoger dan het eerste deel, de voornaamste rede hiervan was natuurlijk de multiplayer. Halo 2 ontving verschillende prijzen, zoals Best Console game en Best Sound Design from the Interactive Achievement Awards. De game werd verkocht in een normale en een gelimiteerde Collector’s Edition. De Collector’s Edition bevatte uiteraard de game, in een chique aluminium hoes en een \\\"Making of\\\" DVD van Halo 2. Ook zat er een boekje bij, Conversations from the Universe, een boekje met informatie over de verhaallijn vanuit het standpunt van de mensen en de Convenant. In totaal is de game 8,46 miljoen keer over de toonbank gevlogen, met 2,4 miljoen verkopen alleen in de eerste 24 uur. Ook deze game kwam jaren later uit voor de PC, wel was Windows Vista vereist om de game te kunnen spelen en kwam de game eigenlijk te laat waardoor hij enigzins verouderd overkwam.

<\/center>

Halo 3
Na Halo 2 was het verhaal nog niet afgelopen, aangezien Halo 2 een enorme cliffhanger had was het wel duidelijk dat er nog een derde deel aan ging komen. De game zou niet meer uitkomen op de Xbox Classic en na een kleine drie jaar wachten kwam dan eindelijk het derde deel uit op Microsofts nieuwe console, de Xbox 360. Ook al vonden sommige mensen de game teveel op Halo 2 lijken op grafisch gebied, toch maakte Halo 3 met dit laatste deel een flinke stap voorwaarts op dit gebied. Aanpassingen aan de gameplay waren er, naast toevoeging van wat wapens, amper. De grootste aanpassing was de toevoeging van een nieuwe online game-mode: Forge. In Forge kon je alle items uit een map weghalen en deze vervolgens opvullen hoe je zelf wilt. Je kunt kiezen uit een flinke lijst met voorwerpen waardoor je je eigen draai geven aan multiplayer maps. Echt van alles is verplaatsbaar, zelfs de spawnpunten zijn aanpasbaar. Om te zorgen dat je niet heel het level vol gooit met troep zit je wel vast aan een budget, maar dit budget is hoog genoeg om er heel veel leuke dingen mee te doen. Zelfgemaakt maps kunnen opgeslagen worden en gedeeld worden met andere Xbox Live gebruikers. Ook is er nog een film-modus: alles wat je speelt, van de campaign tot Forge wordt automatisch opgenomen en kan achteraf worden bewerkt en opgeslagen en kan eveneens gedeeld worden met alle Xbox Live gebruikers.

Ook de multiplayer-modus van Halo 3 werd direct na de launch een laaiend succes, met op de eerste dag meer dan een miljoen unieke spelers online. Dat de game een succes was, was ook wel te zien aan de verkoopcijfers. Op het moment heeft Halo 3 meer dan 8 miljoen kopieën verkocht wereldwijd, met 3,1 miljoen in de eerste 12 dagen na de release. De verkoop verbrak meerdere records, zo was het met 170 miljoen dollar de eerste dag de snelst verkopende game binnen 24 uur. Later werd dit record verbroken door Grand Theft Auto IV. Ook dit laatste deel uit de Halo-trilogie werd erg goed ontvangen door de pers. De meeste reviewers waren het er wel mee eens dat het enorm gehypete Halo 3 de hype volledig heeft waargemaakt. Uit 89 verschillende reviews kan zelfs een gemiddelde van 93% worden berekend.

<\/center>