Blu-ray: Mortal Engines

Als een film zwaar wordt gepromoot met de naam van de producer in plaats van de regisseur, cast of studio moet je onraad beginnen te ruiken. Zo ook in deze film van Christian Rivers, gebaseerd op de boeken van Philip Reeve. Op de covers zie je echter alleen maar de naam van Peter Jackson of The Lord of the Rings prijken. Met lage verwachtingen stopte ik de blu-ray in mijn speler.

Mortal Engines speelt zich af in een dystopische toekomst. In deze wereld zijn complete steden op wielen gezet en maken ze jacht op elkaar. Juist: in de opening zien we een Londen op wielen die een andere stad opslokt. In deze stad vinden we ook Hester Shaw, die zich bewust door Londen heeft laten opslokken. Ze wil namelijk Thaddeus Valentine (Hugo Weaving) doden. Als historicus Tom hier een stokje voor steekt, worden de twee achter gelaten door Londen en moeten ze samenwerken.

Mortal Engines Londen

Deze film is nogal wat. De visuals, zeker in het begin, zijn overweldigend. Zeker in het HD va blu-ray zien de beelden er schitterend uit. Maar je moet ook iets hebben, uit de plot of bij de personages, waardoor je wilt blijven kijken. En dat mist hier. De achtergrond van deze wereld wordt klunzig gebracht waardoor het niet gaat leven. Een stad op wielen is ook best een vergezocht idee, waardoor de connectie met de kijkers niet snel wordt gemaakt. Wat overblijft is een film met schitterende plaatjes maar zonder ziel.

Mortal Engines cast

De disc is best rijkelijk voorzien van een aantal bonus featurettes, waarin je nog wat meer van de wereld en het maken van de film kan leren. Ook wordt er verteld over Nieuw-Zeeland, waar de film is opgenomen. Zoals eerder vermeld is het beeld op deze disc schitterend welke verstrekt wordt door een heerlijke Dolby Atmos track. Het geeft de actiemomenten in deze film thuis een boel flair. De standaard menu's, zoals Universal die al jaren op iedere blu-ray disc zet, blijven een puinhoop. Niet ieder icoon spreekt voor zich en het is vaak gokken of je de juiste keuze maakt, als je bijvoorbeeld de ondertiteling wil selecteren.

Mooie, complete schijf bij een film die niet zonder reden geflopt is. De film is echter zo'n puinhoop dat deze niet misstaat op de plank met 'guilty pleasures'.