Paaspop 2018
2. Vrijdag
The Passion zit er op en dus kan Goede Vrijdag ook beginnen op Paaspop. En daar is gelijk al tijdens de eerste tijdslots voor veel mensen een lastige keuze.
De eerste dag van Paaspop neemt ook gelijk het 'pop' heel serieus; de overvloed van het programma is namelijk voor een groot deel gevormd door popmuziek. Zo trappen de Handsome Poets af in het grootste podium van Paaspop, de Apollo. Die tent lijkt overigens wel op de oude Alpha van Lowlands, niet alleen in het principe van de beginletter, maar ook qua oppervlakte. De tien podia zijn redelijk evenwichtig verdeeld over het terrein, waarbij er bijvoorbeeld in het geval van de Restolounge is gekozen van een combinatie van overdekte eetgelegenheid en een podium voor onder andere pop, reggae en discomuziek. DeWolff, die zichzelf identificeren als 'Raw Psychedelic Southern Rock' mogen het proberen in de Phoenix, het grootste podium na de Apollo. De Phoenix is in combinatie met de Thunderbolt vaak het thuis voor het wat hardere werk. Zo staat later op de dag Anneke van Giersbergen met haar band VUUR te knallen en sluiten The Bloody Beetroots er af.
Handsome Poets (Foto: Ben Houdijk)
Als er wat tot rust gekomen moet worden na DeWolff is Anne-Marie in de Apollo een goede keuze. De Britse is nog maar 25 jaar en heeft nu al een aardige naam binnen de popmuziek weten af te dwingen. Ze mocht met Ed Sheeran mee op tour en haar features in de vorm van 'Rockabye' en 'FRIENDS' gooien hoge ogen op Spotify. Live geniet Anne-Marie er ook zichtbaar van en gaat ze helemaal los in haar eigen muziek. De mensen die Ed Sheeran gaan zien tijdens zijn stadiontour kunnen Anne-Marie overigens opnieuw verwachten in het voorprogramma en dat vindt ze zelf zo te zien helemaal niet erg. Er is ook plaats voor Joost, of ook wel EenhoornJoost op Paaspop. Hij mag zich bewijzen in de Roxy. Maar voordat het zo ver is, stroomt eerste de Apollo vol voor Broederliefde. Het is een gewilde festivalact, ze stonden al eerder op Pinkpop en Lowlands. Feit is alleen dat de jongens uit Spangen het ook tijdens hun festivalshows te veel moeten hebben van hun autotune en het 'waar is dat feestje? Hier is dat feestje!'-gehalte. Het publiek maakt het vrij weinig uit en gaat uit z'n plaat, zoals dus ook altijd gebeurt bij een show van de rappers.
Anne Marie (Foto: Ben Houdijk)
Vanaf dat punt wordt de planning iets lastiger. Helemaal uit je plaat bij de metal van Avatar in de Phoenix? Of toch de heupen los in The Warehouse bij La Fuente? Er kan natuurlijk dan ook snel wat te snacken gehaald worden voordat BLØF plaats mag nemen op het hoofdpodium. Dat de heren inmiddels wel wat gewend zijn qua optredens en festivals in het algemeen is een understatement; ze organiseren nota bene tegenwoordig al een aantal jaar hun 'eigen' Concert At Sea. Maar van de festivalorganisatoren die achter de band schuilgaan is vanavond even niets te merken. Het gaat vanavond over de muziek, want BLØF is er al jaren voor jong en oud en dat is ook te merken aan het gevarieerde publiek dat gekozen heeft voor de Apollo. "We mogen weer!", merkt Paskal Jakobsen op met een lach op zijn gezicht. Het is een show die tot op de puntjes is afgestemd, maar waarbij nog steeds de fijne indruk wordt gegeven dat er een stukje improvisatie aan vastkleeft. Er wordt namelijk een toegift gedaan in de vorm van 'Zoutelande' en 'Holiday in Spain'. Wat een heerlijke manier om de festivalzomer mee af te trappen én om de tent op te warmen voor Kensington.
De jongens uit Utrecht hadden het waarschijnlijk een aantal jaar geleden niet durven dromen, maar het is niet gek om te zeggen dat Kensington in de afgelopen vijf jaar zo'n beetje elk festival heeft gespeeld. Sinds het nieuwe album is er een vaste setlist die gespeeld wordt tijdens dit soort gelegenheden, waarbij er nog altijd een klein beetje ruimte is vrij gelaten voor de nummers waarmee de populariteit torenhoog werd. Liedjes als 'Streets', 'War' en 'Do I Ever' zitten inmiddels ingegraveerd in het collectieve Nederlandse popgeheugen en het is dan ook te hopen voor de jongens dat het op een gegeven moment niet zal leiden tot een slag van verveling. Vanavond is daar echter niets van te merken, want er wordt nog steeds vrolijk meegebruld met de makkelijke meezingertjes. Een lekkere afwisseling is er te vinden bij Secret Cinema, die een puike b2b doet met Egbert.
Kensington (Foto: Bart Heemskerk)
En zo zit de eerste dag van Paaspop erop en is het om 1:00 tijd om naar de camping te verplaatsen voor een koude nacht, maar niet voordat er is opgewarmd met wat foute muziek in de campingsupermarkt, of er een potje is gedanst bij de silent disco. En het bleef daar nog lang onrustig...