Paaspop 2018

4. Zondag

Het Paasontbijt kan worden geskipt, het is tijd voor een flinke dosis festival. De laatste dag van Paaspop is koud met een hoofdletter 'K', maar dat mag uiteraard de pret niet drukken.

Jungle By Night weet altijd een formaat festivalshow te brengen wat ervoor zorgt dat de mensen blijven terugkomen. Dat ze afrobeat inmiddels zijn ontstegen willen ze nog altijd graag duidelijk maken, maar wanneer dan weer muziek uit dat hoekje wordt ingezet, blijft het een mooi gezicht wat voor een soort reactie er komt vanuit het publiek. Dat is natuurlijk heel anders dan bij Guus Meeuwis, die net zoals Jacqueline Govaert thuis is in Brabant. Meeuwis heeft nota bene een liefdesbrief aan de provincie geschreven en hij is dan ook een van de weinige artiesten die de hele tent volledig mee krijgt. Er komt oud en ook opvallend genoeg wat nieuw werk, in de vorm van 'Wat Zou Elvis Doen' en het gloednieuwe 'Je Staat Niet Alleen', voorbij. Bij het laatstgenoemde nummer helpt Guus het publiek dan ook wel even een handje met het leren van de tekst. De Brabander heeft een hoge gunfactor, maar werkt er zichtbaar hard voor. Op de koude Paaszondag is het een show die fijn is om weer in de festivalsfeer te komen.

Jungle By Night (Foto: Ben Houdijk)
Jungle By Night (Foto: Ben Houdijk)

Er kan gelachen worden met Martijn Koning in het Paaspop Theatre, maar ook meegeklapt worden met de aanstekelijke tunes van James TW in Phoenix. Na een eigen show in Tivoli op zaterdag is het doorschakelen in de hoogste versnelling naar een ander soort publiek op een festival. TW liet al eerder op Pinkpop zien dat hij dat aankon, en dat ondanks iedereen voor zijn grootste hit 'When You Love Someone' komt hij toch een optreden met variatie en bezieling kan neerzetten. Het Michael Jackson Tribute in de Restolounge heeft ook die bezieling, maar op een hele andere manier. Er kan van de eerste tot en met de laatste noot lekker meegezongen worden en zeker ook omdat de zanger van de tributeband de juiste stem heeft om mee te kunnen blèren met het beste van de The King of Pop.

Met een hapje en een drankje in de hand.. of nee, wacht. Eet en drink het alsjeblieft snel op voordat je de Jack Daniel's Stage in stapt voor Frank Carter & The Rattlesnakes. Je gaat het namelijk anders geheid in iemand zijn gezicht gooien in de circle pit die zich midden in het optreden vormt. Het is er een die begint aan het podium en doorgaat tot de achterste uitgang van de tent. Wel natuurlijk op verzoek van Carter, die overigens nog wel even duidelijk wil maken dat iedereen, en dan in het bijzonder de vrouwen die elke dag met "meer shit te maken krijgen", zich veilig voelt. Het collectief, met Carter als vroegere frontman van Gallows, timmert pas drie jaar aan de weg. Toch weten ze elk festival waar ze staan weer de tent af te breken, en daar is Paaspop geen uitzondering op. Als er even bijgekomen moeten worden van het ruige gitaargeweld is er ook dezelfde show in de light-vorm te krijgen bij Nothing But Thieves. De heren gaan vrolijk door op de festivaltrein die ze na vorig seizoen even verlaten leken te hebben. 'Particles', 'Trip Switch' en 'Sorry'; het zijn allemaal goede en gelikte rocktracks, maar het slaat helaas niet allemaal even goed aan. Conor Mason, de leadzanger, heeft het overigens meer dan naar zijn zin. "Ik ga jullie kont kussen deze avond. We houden van onze Nederlandse fans. Dankjewel dat je dit nummer hebt afgespeeld, al is het voor je oma", wordt gezegd voordat 'Sorry' ingezet. De liefde voor Nederland wordt door veel bands gedeeld en geuit, maar soms mag het ook wel ietsje minder.

Frank Carter and The Rattlesnakes (Foto: Tonnie Westerbeke)

Techno bij FJAAK in Stardust, hossen bij Memphis Maniacs in Theatre of rond de Apollo blijven hangen voor een levende punklegende? Iggy Pop is eigenlijk alleen nog maar te zien op festivals en elke keer wanneer hij een podium betreedt is er een garantie op gestoordheid. Zonder aankondiging komt hij opstormen en zet 'I Wanna Be Your Dog' in. In rap tempo volgen daarna de nummers die elke andere artiest tot op het laatste zou bewaren, behalve Iggy Pop, namelijk zijn grote hits 'Lust for Life' en 'The Passenger'. De lach op Iggy's gezicht wordt gedurende het optreden alleen maar groter en de 'fucks' vliegen in het rond. Er loopt nog even midden in het optreden iemand vrolijk het podium op, die door vier man security tegen de vlakte wordt gewerkt; het lijkt Iggy allemaal vrij weinig te doen. Hij is hier om te entertainen, want als hij midden in het optreden beslist om het publiek te bezoeken wordt hij nog net niet uit elkaar gescheurd. Het is de fijne afwisseling van eigen materiaal en dat wat hij speelde met Iggy & The Stooges dat ervoor zorgt dat de power erin blijft. Ook heeft Iggy een steengoede begeleidingsband meegenomen, zodat hij zich volledig kan richten op zo veel mogelijk passie op het podium brengen. Vlak voor het einde zet hij nog, als ode aan zijn schrijfmaat en reddingsboei David Bowie, 'The Jean Genie' in. Met een cover van The Dee Jays' 'Wild Child' wandelt Iggy de coulissen in en gaan de lichten aan. Iggy Pop heeft gesproken en als je niet hebt geluisterd, heb je dikke vette pech.

Iggy Pop (Foto: Bart Heemskerk)
Iggy Pop (Foto: Bart Heemskerk)

"Dit liedje is oud, net als jullie". Faberyayo is heerlijk sarcastisch vanavond en het mooie is dat hij er nog mee weg komt ook. De Jeugd van Tegenwoordig heeft de eer om af te sluiten op het hoofdpodium. Dat ze dat niet afschrikt is niet gek, ze doen dit al even. Hun nieuwe plaat Luek is net uit en wordt als grapje hun eerste album genoemd, even om te testen wie er vooraan staat om vooraan te staan of echt voor de Jeugd is gekomen. Van dat album wordt veel muziek gespeeld en er wordt express niet de Jeugd-hitshow van gemaakt. Bas Bron, de huisproducer en volwaardig lid van de Jeugd mixt zich helemaal een ongeluk en daar komen altijd weer kunststukjes van fragmenten uit. Er wordt wel afgesloten met 'Watskeburt', 'Sterrenstof' en 'De Formule' want ze vinden het zelf waarschijnlijk ook nog veel te leuk om die drie elke keer weer te kunnen brengen. Het is geen makkelijke show, want ze moeten hard werken om de aandacht van het publiek erbij te houden. Vjeze Fur merkt op een gegeven moment zelfs iets op: "Hey, volgens mij zit die gast daar gewoon te slapen". Het lijkt een grapje te zijn, maar de aandacht is terug. Stipt om 1 uur wordt de laatste noot afgerond en bedankt de Jeugd het publiek toch voor de aanwezigheid.

De Jeugd van Tegenwoordig (Foto: coohn.nl)

Met deze zondag is er zowel aan Eerste Paasdag als aan Paaspop een einde gekomen. Er is natuurlijk voor de 11.000 campingbezoekers een optie om nog door te gaan totdat de zon weer opkomt, die de koude zondagnacht wegblaast. Wij zeggen in ieder geval: tot volgend jaar bij hopelijk een opnieuw uitverkocht Paaspop!