Dragon Ball Xenoverse 2

2. Experts opgelet

In de loop van het verhaal speel je de expert missies vrij. Er komen speciale missies die zogenaamd het uiterste van je verlangen, vergelijk ze met raids in MMO's. Je moet ze met zes man doen, als er geen zes menselijke medespelers zijn wordt de rest aangevuld met bots. Eerlijk gezegd waren de demo's lastiger dan de uiteindelijke missies. Bij de demo's waren de echt krachtige vaardigheden nog niet vrijgespeeld. De Big Ape Nappa is bijvoorbeeld de eerste missie. Deze heeft  een enorm sterke aanval die je moet tegenhouden omdat het gehele team flink wat schade krijgt. Daarnaast kan hij spelers 'mind controllen'. Dat laatste gebeurt in het spel nooit. Sterker nog, zelfs die enorme Ki Blast van hem zien we amper. Waarom? Hij is zo traag als dikke stront en iedereen mat hem af in anderhalve minuut met alle laserstralen die te vinden zijn. Hij ligt meer bij te komen van aanvallen dan dat hij terug slaat.

Gelukkig voor Bandai Namco dat ze meer expert missies in Dragon Ball Xenoverse 2 gestopt hebben. Lord Slug heeft bijvoorbeeld ook mindcontrol, maar is veel wendbaarder en daardoor minder vaak te raken met sterke kamehameha's en co. Dus hij levert veel meer tegenstand op, en zo nu en dan ben je bezig om onder zijn invloed van mind-control uit te komen, of een ander teamlid te helpen. Naarmate de expert missies vorderen worden ze lastiger, maar dat hoort ook zo. Toch lijkt het erop dat mensen al snel overpowered zijn door die enorme stortvloed aan speciale krachten. Maar expert level #17, er zijn twee tutorials, is bijvoorbeeld all-out pittig. Negen minuten om zes bazen te mollen betekent teamwork namelijk.

Dragon Ball Xenoverse 2 (Foto: Bandai Namco)

Als je me vraagt wat echt het grootste minpunt van Dragon Ball Xenoverse 2 is dan is het zonder aarzelen de laadschermen. Elke keer als je naar de stad terug wordt geladen ben je een kleine halve minuut kwijt. Nogal lullig als iemand je dus uit een party schopt voordat een team-missie begint. Of de erg korte trainingsmissies die korter duren dan de twee laadtijden voor en na de missie. Gelukkig gaat online alles razendsnel als de missie is ingeladen, dat dan weer wel. Tot nu toe is er voor elke expert missie en elke patrol missie wel een team te vinden dat meedoet, anders zou je én moeten wachten op mensen én als het niet lukt mag je nog een halve minuut voor straf uitzitten.

Grafisch is het dan ook een feestje. Met zestig fps en de epileptische beelden als je weer een over-the-top combo doet is dit onmiskenbaar Dragon Ball. Razendsnel, en daarom soms ook razend lastig om een combo goed te doen. De camera wil namelijk nog wel eens opeens draaien en sommige input wil dat je bijvoorbeeld de tegenovergestelde richting met je pookje gebruikt. Het zal mijn eerste en zeker niet mijn laatste mislukte combo-poging zijn als de camera net weer op een ongelukkig moment draait. Vervelend, maar omdat ik toch altijd stamina overhoud voor een teleport om uit een situatie te geraken is er nog geen man overboord.

Als je nog een personage maakt zul je de verhaalmodus en alle extra missies weer vrij moeten spelen, maar items zoals kleding, vaardigheden, verzamelde Dragon Balls en geld worden wel overgenomen. Een andere verbetering ten opzichte van het origineel is meer offline multiplayer. Versus heeft nu 'free battle' tegen de computer, 'local battle' tegen een vriend of 'training', zodat je in alle rust kunt oefenen. Nu moet ik wel zeggen dat de input bij de training heel strikt is. Al zie je het juiste gebeuren op het scherm omdat de input niet superstrak is: als je niet precies op het juiste moment de juiste knop hebt gedrukt dan telt het niet mee als een succes in de training.

De voordelen van Dragon Ball Xenoverse 2 op een rij: meer personages, zijmissies en hub dan de eerste Dragon Ball Xenoverse en dan nog meer kans om loot te krijgen. Helaas ook meer laadscherm en een missende questlog, zodat je weet welke vragen van inwoners nog open staan. Ze staan ook niet allemaal op de stadskaart aangegeven, dus het is weer opzoeken om ze nog eens te spreken als je niet meer weet wat je moest doen. Het vechten heeft eigenlijk alleen problemen met de camera zo nu en dan, en eigenlijk alleen als je een combo-fanatiekeling bent die net die ene beweging moet doen op het verkeerde moment.

Dragon Ball Xenoverse 2 zorgt ervoor dat een fighter een RPG wordt met vrij veel vrijheid qua vechtstijl via attributen en bewegingen. Met veertig uur op de klok, een maximaal geleveld personage en pas op het laatst dubbele missies gedaan om zo hoog te geraken kun je spreken van vrij veel content. Op de lange duur moet het spel het hebben van online multiplayer, hopelijk zien we er nog meer expert missies bij komen om dat interessant te houden. Met de belofte van de makers om de game een jaar te ondersteunen zou dat toch goed moeten komen. Dragon Ball-fans hoeven niet te wachten: dit is een van de betere Dragon Ball-games, vol fan-service tot en met Dragon Ball Super. Die laatste niet in het geheel, maar er komt nog gratis DLC aan met nog meer personages uit die serie.

• Heel veel content
  • Veel vrijheid in customization
  • Geen belachelijke random loot meer